Töriérettségi: a romák hátrányos helyzetéről is írhatnak esszét a diákok
2013. május 8. szerda, 10:55
A középkori gazdaság, az ENSZ működése, honfoglalás, a magyarországi reformáció, Széchenyi programja – ilyen témák is szerepelnek a középszintű töriérettségi második, esszéfeladatokból álló részében. A diákok a „romák hátrányos helyzetének összetevőiről” is írhatnak fogalmazást, ehhez egy korfát, a romák iskolai végzettségéről egy táblázatot, a magukat cigány nemzetiségűnek vallók arányáról pedig egy térképet kaptak. (Eduline.hu)
Az eduline-nak nyilatkozó szaktanár szerint mindegyik feladathoz van elegendő kapaszkodó – a diákoknak források alapján kell esszét írniuk -, viszont alaposan át kell olvasniuk a feladatok szövegét, térben és időben el kell helyezniük az eseményeket, és szigorúan a megadott témáról kell írniuk.
Az írásbeli érettségi második részének nyolc esszéfeladata közül hármat kell kiválasztani és megoldani: egy témának az egyetemes történelemhez kell kapcsolódnia, kettőnek pedig a magyar történelem megadott korszakaihoz. Utóbbi két téma közül az egyikről rövidebb, a másikról pedig hosszabb fogalmazást kell írni. A középszintű vizsgán mindkét feladatrésznél lehet használni történelmi atlaszt, míg emelt szinten csak az esszékérdéseknél.