Az idei középszintű történelmi érettségi a korábbiaknál valamivel nehezebb volt; ezzel folytatódott az a tendencia, hogy évről évre nagyobb tudásról kell számot adniuk a diákoknak – mondta Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke szerdán az MTI-nek.
„A középszintű írásbeli megoldásához jóval több tárgyi tudásra volt szükség, mint az elmúlt években. Míg korábban a feladatok egy részét a megadott források értelmezésével meg lehetett oldani, most számos kérdést csak azok tudtak megválaszolni helyesen, akiknek van tárgyi ismeretük is” – mondta az eduline-nak Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke, aki szerint a középszintű írásbeli feladattípusai és témái is sokszínűek voltak, „emellett a társadalomismeret is jóval nagyobb hangsúlyt kapott, mint korábban”.
Az elmúlt éveket és a tavalyi történelem írásbeli érettségit nézve az idei volt a legnehezebb – mondta az Indexnek Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. A mostani érettségi több tárgyi ismeretet kívánt, a feladatokat kevésbé lehetett megoldani kizárólag a megadott források segítségével. A tesztkérdéseknél például a diákoknak tudniuk kellett, melyik uralkodóházból származott II. Lajos, erre semmi nem utalt a megadott szövegben.
Nehéz volt a történelem vizsga (nyomtatott verzió)
Rendben lezajlottak a történelem írásbeli érettségik szerdán, a diákoknak középszinten többek között a középkori Rómával, Magyarország demográfiai helyzetével, emelt szinten pedig a népvándorlás korával és az 1930-as évek magyarországi politikájával összefüggő feladatokat kellett megoldaniuk. Középszinten 79 781 vizsgázó, emelt szinten 5753 diák írta meg a feladatlapokat, amelyeknek első része rövid feladatokból, második fele esszékérdésekből állt. Középszinten szóba került például az oszmán hódítás, a középkori magyar városfejlődés, a barokk művészet, a dualizmus kori gazdaság, az Európai Unió, míg emelt szinten többek közt a német ipari forradalomról, a bolsevik ideológiáról és a Rákosi-korszak politikájáról is kellett írni. – Az idei vizsgafeladatsor a korábbi évekhez képest több tárgyi ismeretet követelt, nehezebb volt, a szövegértéses feladatokat például nem minden esetben lehetett megoldani pusztán a megadott forrás alapján, háttértudás nélkül – állapította meg lapunknak Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke, aki üdvözölte, hogy a vizsgán gazdasági, kulturális és demográfiai témák is előkerültek, valamint hogy a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt kapott a társadalomismeret.
Miklósi László a történelem érettségiről az Infórádióban. Hanganyag itt (.mp3 3,91 MB)
A TTE elnöke beszél a töri érettségiről az Európa rádióban. Letölthető itt (.mp3 21 MB)