Sötétben tapogatózva kell előkészítenie a jövő tanév tankönyvellátását a szakmának, a kormány által tervezett változtatásokkal kapcsolatban ugyanis semmilyen megkeresésükre nem kapnak választ az Emberi Erőforrások Minisztériumától. Pedig nem kis változtatásokat tervez a szaktárca. (Varga Dóra / nol.hu)
Bár Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár augusztusban még úgy nyilatkozott, nincs szó a tankönyv-előállítás államosításáról, szeptember végén megjelent egy kormányhatározat, amely szerint „ki kell alakítani az egységes elveken és követelményeken alapuló, nem piaci elven működő, állami feladatként ellátandó és központi irányítású köznevelési tankönyvfejlesztés és tankönyv-előállítás rendszerét”. A határozat Balog Zoltán humánminiszternek azonnali határidővel szabta feladatául egy olyan javaslat kidolgozását, amely alapján már a 2014/2015-ös tanévben széles körűen ki lehet próbálni az állami fejlesztésű új kísérleti tankönyveket és digitális tananyagokat.
– Sajtóhírek szerint a teljes közoktatási tankönyvellátás állami kézbe vételére 53 milliárd forintot szán a kormány: ez a magyar könyvkiadás elmúlt 60 évének teljes állami támogatásával egyenlő – hívta fel a figyelmet Szarvas-Ballér Judit, a Tankönyves Vállalkozók Országos Testületének elnöke egy hétfői szakmai fórumon. Úgy fogalmazott: a központi döntés megszületett, Balog Zoltán miniszter múlt heti parlamenti meghallgatásán nem tankönyvpiacról, hanem tankönyvellátásról beszélt.
– A részletek azonban kidolgozatlanok, és egyre több a megválaszolatlan kérdés. Nem lehet tudni például, hogy a tervezett változás a következő tanévre nézve mit jelent: csak egy-egy tárgyból vagy az összesből, minden évfolyamon vagy felmenő rendszerben készülnek-e új tankönyvek. Az pedig végképp nem világos, mit jelent a kísérleti jelleg – sorolta Szarvas-Ballér Judit, aki szerint óriási veszélyt jelent, ha a gyerekeken akarnak kísérletezni, hiszen számukra egy-egy évfolyam elvégzése nem kísérlet, hanem az egyetlen lehetőség az adott év tananyagának elsajátítására.
Mint mondta: kérdéseikre már számtalan formában próbáltak választ kapni, ám a tárca nem reagál a megkereséseikre. A hétfői fórumra is meghívták az idei tanévtől a központosított tankönyvterjesztésért felelős Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (Kello) vezetőjét, valamint Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkárt, de ők nem tettek eleget a meghívásnak. Szarvas-Ballér Judit érthetetlennek nevezte ezt a hozzáállást akkor, amikor a tankönyves szakmának már a jövő évi tankönyvellátásra kellene készülnie.
Pedig már az idei tanév sem volt zökkenőmentes a tankönyvellátás szempontjából, számos iskolába még mindig nem érkezett meg az összes kötet. Szakmári Klára, a Könyvtárostanárok Egyesületének elnöke szerint több száz gyerek több ezer tankönyvéről van szó. A problémákat a Kellónál és a humántárcánál is jelezte, de sehonnan nem kapott választ. Bóka László, az Európai Szülők Egyesületének tagja ezzel kapcsolatban arra kérte a kiadókat: tájékoztassák a szülőket arról, hogy nem kötelező az iskolán keresztül megrendelni a tankönyveket. Azt mondta: a szülők jelentős áremelkedést tapasztaltak az idén, és félő, hogy a tankönyv-előállítás állami kézbe vétele miatt tovább drágulnak majd a kötetek. Megjegyezte: az egységes tankönyvek egyforma gyerekeket feltételeznek, holott ez nem így van.
Peller Katalin, a Magyar Nyomda- és Papíripari Szakmai Szövetség főtitkára arra mutatott rá, hogy nemcsak a tankönyvkiadás, hanem a tankönyvgyártás államosításáról is szó van, amely az évi 16 milliárd forintos forgalmú tankönyvpiacból négymilliárd forintot tesz ki. A tankönyvgyártás államosítása mellett ugyanakkor szerinte nem lehet semmilyen szakmai érvet felhozni, attól nem lesz se olcsóbb, se gazdaságosabb a tankönyvek előállítása.
A fórumon kiosztott háttéranyag szerint a GKI Gazdaságkutató Zrt. 2010-ben közzétett elemzése alapján az iskolák 89 százaléka elégedett volt az akkori tankönyvterjesztési rendszerrel, 90 százalékos volt az elégedettség a tankönyvválasztékkal és 80 százalékos a tankönyvek szakmai, tartalmi minőségével. Hiller István volt oktatási miniszter szerint azonban nem azért vezetett be a kormány egy új, központosított tankönyvterjesztési rendszert, mert az szakmailag jobb, sokkal inkább politikai döntés született. Azt mondta: őrült központosítás folyik az oktatásban, amely túllép minden szakmai és normális határon, ráadásul szembemegy az európai oktatási modernizációs folyamatokkal.
– Meggyőződésem, hogy történelemből, magyarból és talán földrajzból is rövid időn belül egyetlen kötelező állami tankönyvet fognak bevezetni – jelentette ki Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. Szerinte ez visszalépés egy olyan rendszerhez, amely mellett emelt fővel szakmai érveket senki nem tud kifejteni, nem véletlen, hogy ilyen nem is hangzott el eddig. – Álljon ki, aki be tudja bizonyítani, hogy minden gyereket ugyanolyan módszerrel lehet megtanítani például olvasni – fogalmazott, majd kijelentette: történelmi tudásunk birtokában, majd 25 évvel a rendszerváltás után szakmailag és etikailag is elfogadhatatlan az egyentankönyvek bevezetése.