• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Így élednek újjá a történelem nagy csatái
2014. július 7. hétfő, 5:49

Július 22-én mutatta be a Történelmi Animációs Egyesület a nándorfehérvári diadalról készült közel félórás animációs filmet. A győztes csatát részletesen bemutató alkotás, a korábbi művekhez hasonlóan, ingyenesen elérhető lesz a legnagyobb videomegosztó oldalon. Az ehhez hasonló animációknak helyük lenne a történelemórákon is.

 

– Gyakorló történelemtanárként láttam, mennyire hiányoznak a hiteles történelmi filmek, adaptációk, melyeket a gyerekeknek ajánlhatnánk. Csak régi mozik vannak, ezek pedig nem hozzák lázba a szuperprodukciókon felnövő fiatalokat – mondta Baltavári Tamás, a Történelmi Animációs Egyesület vezetője. Ezért vágtak bele a magyar történelem nagy ütközeteit bemutató animációk elkészítésébe, az első alkotásuk a mohácsi csatát dolgozta fel.

– Tudtuk, hogy van egy játék, amelynek motorjával remek csatarekonstrukciókat lehet készíteni. Kezdetben azonban csak az egyetemi órák keretében foglalkoztunk ezzel a hallgatókkal – emlékezett vissza Baltavári Tamás. Amikor az első, a pun háborúk csatáit feldolgozó animációk elkészültek, akkor látta a csapat, mennyire jó szemléltető eszköznek számítanak ezek a filmek.

– A mohácsi csata feldolgozásának négy éve vágtunk neki, és három éve mutattuk be a filmet – mondta Baltavári Tamás. A történész szerint ez az egyéves munka arról szólt, hogy megismerjék a szoftvert, illetve elsajátítsák az alapvető filmes fogásokat, például a vágást vagy a dramaturgiát.

Az elmúlt években aztán elkészítették az isaszegi, a muhi és a piski csata rekonstrukcióját.

Kétségtelen, hogy ezek a filmek közelebb hozhatják a történelem nagy eseményeit a gyerekekhez, többségüknek azonban még jó pár évig be kell majd érnie a hagyományos oktatási módszerekkel.

A történelemtanárként is dolgozó Baltavári Tamás tapasztalatai szerint ugyanis jelenleg a tantermek 95 százalékában nincs olyan eszköz, amelyen le tudnák vetíteni az animációkat egy tanórán, így csak például szakkörök keretében van erre lehetőség, vagy azt tudja javasolni a fiataloknak, nézzék meg otthon a tananyaghoz éppen kapcsolódó filmet.

– Az egyik nehézséget valóban a technika jelenti: kérdéses, van-e az adott teremben kivetítő, számítógép. Az is felmerül, hogy elérhető-e a teremben internet, és megfelelő-e a sávszélesség, hogy ne akadozzon a film – mondta Miklósi László. Pedig a Történelemtanárok Egyletének (TTE) vezetője szerint ezek a filmek jó eszközei lehetnének az élményszerű történelemoktatásnak.

A technikai akadályok mellett azonban még egy nehézséggel szembe kell nézniük azoknak a történelemtanároknak, akik egy-egy tanóra keretében szeretnék levetíteni ezeket az animációkat. Ez pedig, ahogy Miklósi László fogalmaz, az időcsapda. A TTE vezetője szerint ugyanis a túlzsúfolt tanmenet miatt erre nehéz időt szakítani, illetve csak más kárára lehetne megoldani.

Persze nem elég, ha a pedagógusok lelkesek. Tudniuk kell, hogyan építhetik be a tanórákba ezeket az elemeket. A történelemtanárok ugyan ismerik és át tudják adni a tanítványaiknak a filmekhez kapcsolódó történelmi összefüggéseket, de a gyerekek által napi szinten használt technikai eszközökben való gondolkodást, azok célszerű tanórai alkalmazását is meg kell tanulniuk.

 

Rekonstrukció

Így készül a csata rekonstrukciója

• Az alkotók a Medieval II: Total War nevű stratégiai számítógépes játék programját használják.

• A csaták terepét, a domborzatot, a várakat, a katonák fegyvereit és ruházatát a szakemberek a fenti programban készítik el, illetve rekonstruálják.

• Ezt követően elkezdenek játszani a megnövelt terepasztalon, az egységeket a csata menetének megfelelően irányítják. Játékukat rögzítik, és ezt a felvételt vágják meg.

• A csatajelenetek özötti átkötő részeket – például a hadvezérek tanácskozásait – külön animálják, így ezekkel végül egy filmszerű rekonstrukció áll össze.

Forrás: Metropol

 

 

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Alkotmány és történelem

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017