Történelemtanárok Egylete: gondot okoz a tananyag átstrukturálása
2014. október 22. szerda, 7:53
A Történelemtanárok Egylete támogatja, hogy a jelenkor története a korábbiaknál hangsúlyosabban jelenik meg a történelem kerettantervekben és a tankönyvekben. A szervezet az MTI-hez kedden eljuttatott állásfoglalásában ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a kompetencia alapú és forrásközpontú történelemtanítás a hagyományos megközelítésnél sokkal időigényesebb, és a lexikális ismeretek mennyiségének változatlanul hagyása mellett a készségfejlesztés lehetetlen.
A szervezet szerint különösen nagy gondot okoz a tananyag átstrukturálása: a megtanítandó témák, korszakok bővültek, ugyanakkor az órakeretek nem változtak, sőt esetenként csökkentek – olvasható az egylet közelmúltbeli országos tanácskozásán elfogadott állásfoglalásban.
Szükségesnek tartják, hogy a tanév vége után a minisztérium összegezze a tapasztalatokat, és azok figyelembe vételével vizsgálja felül a tantervi előírásokat. Ennek során szükségessé válhat mind a tananyag évenkénti arányainak finomítása, mind a kevés mozgásteret engedő, kötött tanterv ténylegesen keretjellegűvé alakítása. A korrekció során figyelembe kell venni az életkori sajátosságokat, különösen az általános iskola felső tagozatos diákjai esetében. Szükség esetén a kapcsolódó jogszabályokat is módosítani kell – olvasható az állásfoglalásban.
A jogi szabályozás változása miatt az állami iskolákban már nem használható tankönyvek jelentős része a tanulásban és a tanításban jól alkalmazható, szakmailag korrekt, igényes szellemi érték – írják. Felhívják az iskolaigazgatók, a történelemtanárok, a könyvtárosok figyelmét arra, hogy ezeket érdemes megőrizni, adott esetben alkalmazni. Azt is javasolják az érintett kiadóknak és szerzőknek, hogy azokat a kiadványokat, amelyeket a jelenleg hatályos tankönyvi szabályozás következtében kivonnak a forgalomból – a szerzői jogok tiszteletben tartásával, a szerzők engedélyével – lehetőleg tegyék online módon elérhetővé. Az oktatásirányítástól ennek a munkának erkölcsi és anyagi támogatását kérik.
Az érettségivizsga-követelmények átdolgozásánál – a korábbi gyakorlatnak megfelelően – legalább két teljes tanévet biztosítani kell a diákoknak, a tanároknak és a szülőknek a felkészülésre. A követelmények tervezett átalakításának közzétételét kövesse szakmai vita, és – megfelelő határidővel – kérjék ki és fontolják meg a szakmai szervezetek véleményét is – rögzítette a Történelemtanárok Egylete. Arra is kitértek, hogy az érettségi feladatainak szakszerűsége úgy lenne leginkább garantálható, ha a középszint tesztjeit bemért, kipróbált, ellenőrzött feladatok alkotnák.