Kopcsik István, a TTE Bizottmányának tagja folytatja oktatástörténeti sorozatát a Klubrádió Ötös című műsorának Különóra rovatában. Az első részben az ókor, a másodikban a középkor, a harmadikban a humanizmus és reformáció időszaka volt a téma. Ez alkalommal egy történelmi áttekintés után a 19. század időszakának bemutatása következik.
Miképp hatott a gazdasági és társadalmi háttér az iskola világára? Miért volt meghatározó szerepben az egyház a középkorban? Milyen változások történtek a reformáció idején? Miképp alakította át a világot a felfedezések kora? Hogyan hatott ez az iskolákra?
A korszerűbb tudás eredményezte az ipari forradalmat – vagy az ipari forradalom miatt volt szükséges a korszerűbb tudás? Mikor lett Magyarország történelme tananyag? Milyen iskolarendszerben tanult a reformkor nemzedéke? Miért vált fontossá, milyen nyelven tanítanak az iskolában? Hogyan reagáltak arra, hogy 1844-ben a magyar lett a hivatalos nyelv? Mikor lett Magyarország történelme tananyag? Mi az ausztriai terv? Hogyan változott a tanárok státusa a 19. század második felében?