A tankönyvvita elhúzódása miatt a konferencia résztvevőinek egyetértésével a Bizottmány fogalmazta meg az állásfoglalást.
1. A diákok álhírek elleni felvértezése
A Történelemtanárok Egylete 30. konferenciájának tematikájához is kapcsolódva fontosnak tartja, hogy az általános és középfokú oktatásban is kiemelt szerepet kapjon az interneten terjedő álhírek és áltudományos megállapítások felismertetése és kezelési stratégiáinak megismertetése. A történelemtanárok feladata és felelőssége ebben, hogy a történelmi és jelenkori források feldolgozása kapcsán kialakítsák és erősítsék diákjaikban a forráskritikai attitűdöt. Ehhez további időkeretre lenne szükség a történelemórákon és a NAT-2020 által bevezetett állampolgári ismeretek tantárgy tanításakor.
A TTE szerint elfogadhatatlan,
hogy a NAT-2020-at előzetes egyeztetések nélkül és számos szakmai kritika és
tiltakozás ellenére vezették be 2020 szeptemberében az 5. 9., illetve
hatosztályos gimnáziumok esetén a 7. évfolyamon. A pandémia 2020 tavaszán és
nyarán tovább rontotta az oktatás szereplőinek felkészülését az új NAT
bevezetésére:
2. A NAT-2020 erőltetett és elsietett bevezetése
az iskoláknak a digitális oktatás, majd az
érettségi nehezített körülményei közepette kellett kidolgozniuk a helyi
tanterveket;
a tankönyvek megrendelését a tankönyvek
megjelenése előtt kellett lebonyolítani;
majd a rohamtempóban átdolgozott 5. és 9.
évfolyamnak szánt tankönyveket szeptemberben kézhez kapva tanmeneteket
készíteni;
a
hatosztályos gimnáziumok részére egyáltalán nem készülnek tankönyvek;
az
általános iskolai könyvekhez nem készültek el a munkát segítő munkafüzetek;
a
középiskolai átállást a kimeneti-érettségi szabályozás hiánya is nehezíti.
3. A NAT-2020 alapján átdolgozott tankönyvek szaktudományos és módszertani kritikája
A TTE 2020. október
10-án tartott tankönyvvitájának tapasztalatai, az ott megszólalt
szaktörténészek és pedagógusok véleménye is megerősíti, hogy a 2020 nyarán
megjelent átdolgozott tankönyvek szakmai szempontból erősen kifogásolható
részeket is tartalmaznak. Ezeknek csak kisebb része magyarázható a
tankönyvek sietős, ugyanakkor szakmailag érthetetlen gyors átdolgozásával,
illetve az új kerettantervi előírásokkal.
A szakmai kontroll
hiányát jelzi, hogy a négy új tankönyvnek (két ötödikes és két kilencedikes)
ugyanazok a szerzői, fejlesztői, tudományos szakértői, sőt egy esetben az egyik
szerzője, a másik lektora is egyben.
A szakmaiság hiányát
jelzi, hogy ezek a tankönyvek a magyar őstörténet kapcsán az elfogadott
tudományos álláspontokat nem hitelesen mutatják be, míg a valóban vitatott
témákat egyoldalúan közelítik meg. Így épp a kiemelten fontos forráskritika
elsajátítását gátolják.
Elfogadhatatlan, hogy az
elsietett bevezetés miatt az új tankönyveket érdemi kipróbálás nélkül a
diákokon és tanárokon, sőt a kisiskolások esetén a szülőkön kísérletezzék ki.