Tanévnyitó írás. Szerző: Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke
Augusztus elején diákjaim köszöntek rám a strandon. Nem azon szomorkodtak, hogy közeleg a tanév, hanem azt kérdezték, mi lesz szeptemberben? Be lehet menni az iskolába vagy folytatódik a távoktatás? Pedig más szokta őket érdekelni nyár derekán. Ekkor én már a tanításon gondolkodtam. Azon, hogy mit fogok csinálni az első órákon. Úgy tűnik, diák és tanár is szeretne már az iskolában lenni. Értékesebb lett a személyes jelenlét, mivel március közepe óta nem találkoztunk. A pandémia kényszere még újat is hozhat(na) az iskolákba?
Akkor nem tudhattuk, lesz-e módunk szeptember elején a
személyes találkozásra, most is kérdéses, mikor kell ismét távoktatásra
váltanunk. A jelenlegi helyzet kulcseleme a bizonytalanság. Pedig fontos lenne
a kiszámíthatóság, a tervezhetőség. Ennek alapja a szakmai egyeztetések után
megalkotott, időben meghozott szabályozás, majd a megfelelő tájékoztatás
lehetne.
Úgy tűnik, nem sürgős az iskola mindennapjait alapvetően meghatározó
dokumentumok közreadása. A 2020/21-es tanév rendjét szabályozó rendeletet három
héttel a tanév kezdete előtt tették közzé. A pandémiaterv – amely az iskolák,
tanárok, diákok, szülők teendőit tartalmazza a járvány idején – az érintettek
számára jelenleg nem megismerhető.
A világjárvány a tanítással kapcsolatban is új helyzetet
teremtett. Széles körben világossá tette, lehetetlen megtanítani az előírt
tananyagot. Sőt, kevesebb ismeret mélyebb tanítása eredményesebb lehet.
Elengedhetetlen, hogy diákjaink önállóan tudjanak dolgozni, de legyenek képesek
együttműködni társaikkal; képesek legyenek kiválasztani az információtömegből a
számukra fontos, hiteles adatokat.
A távoktatás idején a tanároknak a szokásosnál is megértőbbnek
kellett lennie. Nem tudhatták, távollevő diákjuknak nem önhibáján kívüli technikai
gondja van-e. Volt, aki egyfajta étlapként számos tevékenység lehetőségét
kínálta diákjainak, kizárólag sikeres teljesítés esetén adott jegyet, s abban
segített, elérhesse azt.
Le kellett volna vonni ezeknek a tapasztalatoknak a szakmai
tanulságait. Azonban amikor ezzel foglalkozhattak volna a tanárok, mintha mi
sem történt volna, éppen az új NAT-ra épülő kerettanterv helyi tantervvé
alakítását kellett végezniük. Egy olyan tantervét, amely deklarált és
látszólagos célja ellenére esetenként szinte teljesíthetetlen mennyiségű ismeret
megtanítását írja elő. A NAT bevezetése helyett – a tanulságok alapján – nem a
távoktatással és a pandémiával kapcsolatos feladatokra kellett volna
felkészíteni az iskolákat, tanárokat?
Hogyan lehet járvány idején egy harmincfős osztályban a
szükséges távolságtartást biztosítani? Amennyiben két csoportra bontják az
osztályt, az megduplázza a tanárok óraszámát. Ha a tanár az egyik csoportnak
valódi órát tart, másoknak távoktatásos feladatot ad, az is lényeges
többletmunkát jelent. Miképp oldható ez meg? Az eddigi gyakorlattól eltérően
végre kifizetnék a tanári túlórákat? Hogyan tudnak szükség esetén a tanárhiány
ellenére hirtelen újabb tanárokat, tanítókat és pedagógiai asszisztensek
tömegét munkába állítani?
Szinte elképzelhetetlen, hogy miképp tanulhatnának
távoktatással az első osztályába lépő gyerekek. Bármely szülő meg tudná
tanítani írni a gyerekét? Reális, hogy a járvány miatt bizonytalan ideig otthon
maradjon vele? Ez is mutatja, hogy különösen fontos az alsósok iskolába
járásának biztosítása. Az is kérdéses, miképp oldható meg az iskolában a
távolságtartás. A tanítónak esetenként muszáj megfognia diákja kezét, ha írni
tanítja. Elképzelhető, hogy folyamatosan legalább másfél méterre lesz minden kisdiák
a folyosón közlekedve vagy az udvaron szaladgálva?
A kérdések hosszan folytathatók. Válaszok jelenleg nincsenek vagy nem ismertek. Ehhez képest mintha mi sem történt volna, szeptember 1-jén bevezetik az új NAT-ot, kerettantervet és a már használatuk előtt vihart aratott új tankönyveket. Úgy tűnik, minden rendben van. A kapitány azt mondja, a közoktatás hajója a tervezett úton halad. Vajon mikor veszik észre a diákjaim, hogy csupán sodródik a hánykolódó vízen, miközben közelednek a sziklás zátonyok…?