Miben kellene változtatni a történelemérettségin? Lőrinc László, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke fontos szempontra hívja fel a figyelmet.
„Nem volt túl nehéz, de azért túl könnyű sem, alapvetően olyan feladatsor az idei, amilyet vártunk” – mondta Lőrinc László, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke az idei középszintű történelemérettségiről, hozzátéve: „arányaiban megfelelő a tárgyi tudásra kérdező feladat és a gondolkodásra sarkallóaknak is jutott tér”.
Inkább egy évek óta tartó kérdésre, problémára hívta fel a figyelmet az alelnök: habár szoktak szerepelni a feladatsorban források és képek, ezek sokszor inkább csak kiegészítő elemként vannak jelen, nem a feladatba beépülő, valódi elemzendő forrásként – jegyezte meg Lőrinc László.
„Nagyon kevés a felhasználható forrás az esszéknél is, a kisesszé kifejezetten inkább csak a meglévő tudásra alapoz, nem pedig arra késztet, hogy problémát oldjon meg, gondolkozzon a forrás felhasználásával. A diákok szemszögéből ez valójában könnyebbség is, mert így egyszerűbb a feladatmegoldás, kérdés, hogy mi a cél” – mondta az alelnök. Szerinte egyébként is fontos lenne a kritikai szemlélet, a forráskritika ismerete a mai álhír- és információdömping idején.
Kiemelte azonban, hogy mindez régóta jellemzi az érettségi feladatsorait – nem csak az ideit – ami egyébként tartalmazott már ilyen jellegű feladatot. Az első feladatban például szerepelt olyan kérdés, amely arra kérdezett rá, hogy milyen ellentmondás van a jelzett forrás és a vizsgázó ismeretei között. Egy minimális szerepet tehát, ahogyan Lőrinc László is említette, kapott egy ilyen típusú feladat is, de ez még mindig nagyon kevés.