A NAT további sorsa szempontjából is alapvetően fontos, milyen tananyagbeosztás szerint tanítanak ebben a tanévben az 5. és a 7. évfolyamon. A TTE felmérést készített e témában a Történelemtanárok Országos Konferenciáján (1998. október 2-3.) és a TTE Közgyűlésén (1998. november 7.). Az első két kérdés arra vonatkozott, milyen tankönyvet használnak a kollégák, a harmadik a lényeget tartalmazta: Változtatott-e tankönyvet annak érdekében, hogy a helyi pedagógiai programot teljesíthesse? Az alábbiakban közöljük a felmérés eredményét.
A Konferencián 76 (5. évfolyam) illetve 75 (7. évfolyam), a TTE közgyűlésén 38 (7. évfolyam) illetve 30 (5. évfolyam) kolléga válaszolt a kérdésekre. A felmérés tehát reprezentatívnak nem tekinthető, de tájékoztató jelleggel használható, következtetések levonására alkalmas lehet.
Megállapítható, hogy a 7. évfolyamos adatok alapján teljesen vagy részben (átmenet) a NAT-logika szerint tanít a válaszadók 49%-a, a hagyományos módon 48%. Nem értékelhető a válaszok 3%-a. Ezek az adatok megegyeznek az Oktatási Minisztérium vonatkozó felméréseinek adataival.
A közgyűlési adatok kisebb mintán alapulnak, ezért lehet, hogy valamivel kevésbé pontosak. A két minta adatai alapvetően nem térnek el, a tendencia jól kivehető. Mindkét felmérés igazolja: ebben a tanévben a 7. évfolyamon kb. a diákok fele a NAT-logika, a másik része a hagyományos tananyagbeosztás szerint tanul. Az 5. osztályban a döntő többség a hagyományos tananyagbeosztás szerint, egy számottevő kisebbség (mintegy 19-24%) részben vagy teljesen a NAT-logika szerint oktat. Az 5. évfolyamos felmérés érdekessége, hogy az adatok összegzése (s a lapzárta) idején nem ismerünk erre vonatkozó minisztériumi adatokat. Így a TTE felmérése – tudomásunk szerint – az első erre vonatkozó információkat tartalmazza.
A jelenlegi tanévre vonatkozó adatok nélkülözhetetlenek annak felméréséhez: mi a valós helyzet az iskolákban. A Nemzeti alaptanterv korrekciójához is elengedhetetlen ennek ismerete. Reményeink szerint ehhez a TTE felmérése is hozzájárulhat.