Az
oktatási tárca nyilvánosságra hozta a vitaanyagot a modellről. Az anyag
négy „szakmai minőségi szintet” állít fel. A modell rövid összefoglalója
itt olvasható.
A tárca szerint a
pedagógus életpályamodell célja, hogy a közoktatásban és a szakképzésben
dolgozók számára vonzó és előre tervezhető szakmai karrierképet
nyújtson. Az életpályamodellben az előrehaladás és az illetmény a
szakmai teljesítményhez igazodik, ugyanakkor elismert lesz a pályán
eltöltött idő és a megszerzett szakmai tudás és tapasztalat éppen úgy,
mint a többletfeladatok vállalása és a speciális körülmények között
végzett munka.
2006: a
nemzetgazdasági átlagkereset 125 százaléka? A tárca
előterjesztése a modell kialakításával párhuzamosan minimumprogramként
2006-ra a pedagógusok átlagkeresetének a nemzetgazdasági átlagkereset
125 százalékára emelését tűzi ki célul.
A minisztérium javasolja a következő szakmai minőségi
szint felállítását a pedagóguspályán belül: 1. Pályakezdő, 2. Pedagógus,
3. Mesterjelölt, 4. Mesterpedagógus
A terv szerint a pálya szintjei egyéni ütemben
teljesíthetők, és mindegyik átsorolás az adott szint központilag
meghatározott követelményeinek teljesítésével
történhet.
A tervezett modell
alapelemei: 1. Önálló pedagógus illetménytábla kialakítása.
2. A pályakezdés támogatása és a mentori rendszer kialakítása.
4. Az intézmény nevelési-oktatási tevékenysége szempontjából
meghatározó többletmunkát kiemelten elismerő pótlékrendszer kialakítása
(osztályfőnök, intézményvezető, munkaközösség-vezető). 5. A
helyi kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítés lehetőségének
bővítése. 6. A pedagógusokat érintő kedvezmények, juttatások
körének bővítése (pl. utazási kedvezmények, egészségügyi szolgáltatások,
nyugdíjkedvezmény, vásárlói kártya).