• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Az MTA Pedagógiai Bizottságának állásfoglalása a NAT felülvizsgálattal kapcsolatban
2003. április 15. kedd, 0:00

Dokumentum

Az MTA Pedagógiai Bizottsága 2003. március 28-ai rendkívüli ülésén a II. Osztály felkérésére – meghallgatva a NAT-projekt két vezetőjét – véleményt formált az Ember és társadalom műveltségi terület helyzetéről a NAT-revízió során. (A NAT három évenkénti revizióját a hatályos közoktatási törvény írja elő.)


A II. Osztály szóban eljuttatott kérése arra enged következtetni, hogy a testületet elsősorban a történelem tantárgy helyzete foglalkoztatja, arról kíván tájékozódni, hogy a Nemzeti alaptantervben szereplő Ember és társadalom műveltségterület megfelelő keretet biztosít-e majd a történelemoktatásnak az iskolákban. Ennek megfelelően a Pedagógiai Bizottság alapos vita után – többségi alapon – meghozott állásfoglalása is erre koncentrál.


A Bizottság sem az alaptanterv jelenlegi szövegében, sem az Eötvös József Szabadelvű Pedagógiai Társaságnak – az átdolgozásban alapul vett – javaslatában nem fedezi fel a történelem tantárgy megszüntetésének szándékát. Mindkét dokumentum a tantárgynál szélesebb kategóriával, a „műveltségterület” fogalmával dolgozik, ami elvben lehetőséget teremt a fejlesztési célok és feladatok tágabb horizontú, a tudományok közötti összefüggésekre is hangsúlyt helyező, integratív szemléletű megfogalmazására. A NAT-revízió a számunkra elérhető minden információ szerint a történelemtanítást az Ember és társadalom műveltségi terület vezérmotívumának tartja, amelyhez esetenként jól integrálhatóak más társadalomtudományok megközelítésmódjai is.


A NAT-revizió koncepciója szerint a NAT (1995) szövegéből valamennyi műveltségi területre kiterjedően elmaradtak az ún. részletes követelmények, amelyek eddig a tantárgyakkal szemben támasztott igényeket tükrözték. Erre azért került sor, hogy olyan tanítási programok kidolgozására legyen lehetőség, amelyek érdemi alternatívákat kínálnak az egyes műveltségterületek oktatásának megújításához, s amelyek lehetővé teszik a tanulók eltérő kulturális hátterének, felkészültségének és érdeklődésének figyelembe vételét.


A Pedagógiai Bizottság ma úgy látja, hogy a részletes követelmények elhagyása nem fenyegeti a történelemtanítás (sem más tradicionális tantárgy) iskolai pozicióit. Bár a NAT-revizió nem írja elő, hogy milyen tantervi felépítésben és hány éves ciklusokban kell tanítani a történelmet az általános iskolában és a középfokon, de az „Ember és társadalom” általános fejlesztési feladatai csak úgy teljesíthetőek, ha minden iskolatípusban hatékony, szisztematikus történelemtanítás folyik.


A Pedagógiai Bizottság hangsúlyozza, hogy a központi irányításnak nem a NAT az egyetlen eszköze: ágazati szinten kapcsolódnak hozzá az akkreditált kerettantervek és programok, amelyek majd a részletes követelményeket is tartalmazzák. Ezekből lehet majd következtetni a tudás-tartalom és a képességfejlesztés belső arányaira. A tartalmi szabályozás harmadik szintjét az iskolai helyi dokumentumok képezik, amelyek vagy a kerettantervek, programok adaptációi, vagy a tantestületi közösségek által alkotott tantervek.


A Bizottság méltányolja a történelemtanítás sorsáért felelősséget érzők aggodalmát, de – a fentieken túl – felhívja arra a figyelmet, hogy a felülvizsgálat több szakmai testületben még folyik, a javaslat szövege folyamatosan változik, érlelődik. (Többek között megváltozott már a NAT belső tagolódása is: nem csak a 6. és a 12. évfolyamon fogalmaz majd meg fejlesztési követelményeket; a dokumentum nem csupán egyetlen ciklusban javasolja a történelem tanítását. Ez egyébként a jelenlegi szabályozás mellett valójában nem is lehetséges.)
Az ülésen elhangzott tájékoztató szerint a NAT vitaanyag-változata legelőbb 2003 május végére készülhet el, míg magát a felülvizsgálatot a tárca szeptember végén szeretné lezárni.


A Pedagógiai Bizottság felajánlja szakértelmét, szakmai közreműködését: az MTA illetékes osztályaival és az Elnökségi Közoktatási Bizottsággal együttműködve szívesen foglalkozik a NAT-munkálatokkal összefüggő elméleti-pedagógiai kérdésekkel (pl. a különböző tantervelméleti paradigmákkal; a korszerű műveltség fogalmával és iskolai adaptációjával; az oktatásügy több pólusú szabályozásának problematikájával), illetve fórumot teremt az akadémiai szakértők és a különböző műveltségterületi bizottságok munkatársai számára.


Budapest, 2003. március 28.


MTA Pedagógiai Bizottsága

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

documents

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 2.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017