Az Országos Diákjogi Tanács bevezetője a 2004. évi Országos Diákparlament záródokumentumához
Az országos diákparlament munkája összegzéseként záródokumentumot, a szekciók véleményét, kéréseit összegző ajánlást fogalmaz meg. Az ajánlás tükrözi a küldöttek iskolai tapasztalatait, és visszaadja a szekcióüléseken elhangzottakat. (…)
A 2004. évi Diákparlament ajánlása
Az oktatási miniszterhez
1. Biztosítson diákjogi kiadványokat a tanulók számára. Adjon ki a tanulási jogokról szóló és a diákönkormányzatok érdekvédelmi munkáját segítő tájékoztató füzeteket. 2. Tegye kötelezővé az iskolai, kollégiumi SZMSZ diákokra vonatkozó részeinek évente legalább egyszeri, valamint ha az SZMSZ módosul, alkalmankénti ismertetését. 3. Az Oktatási Minisztérium internetes portálján hozzon létre egy fórummal kiegészített diákönkormányzati dokumentumtárat (adatbankot), ahol minták, sémák, szakmai vélemények találhatók. Ezen legyen lehetőség a fórum keretei között vitatkozni, véleményeket egyeztetni, reagálni egymás hozzászólásaira, pl. az SZMSZ-ek pontjaival kapcsolatban. Támogassa jelentősebb mértékben olyan kiadványok, weboldalak megjelenését és működését, amelyeken keresztül a diákönkormányzatok tagjai és a többi diák hozzájuthatnak az iskolai életben fellelhető jó példákra. Ezek a példák segítenék a munkatervek elkészítését, programok szervezését, így csökkenne a „hagyományszerűen” szervezett és unalomba fulladó programok száma. A honlapon mutatkozhassanak be a diákönkormányzatok, kapjon helyet diákönkormányzati e-mail lista. 4. Az országos diákparlamentet tanév elején hívja össze annak érdekében, hogy a küldöttek a tanév folyamán hasznosítani tudják itt szerzett tapasztalataikat. 5. Kezdeményezze, hogy a központi költségvetésből több pénzt fordítsanak iskolák felújítására, és a kiadott pénz felhasználásának ellenőrzésére fordítsanak nagyobb gondot. Kezdeményezze a kollégiumok felújítását. 6. Támogassa azokat a képzéseket, képzési programokat, amelyek a gyakorlatban közvetítik a diákönkormányzatok működtetéséhez szükséges ismereteket. Indítson rendszeres képzéseket, biztosítsa azok anyagi, szakmai hátterét. A kezdeményezés ne merüljön ki egyszeri pályázati kiírásban, hanem váljon folyamatossá. 7. Kezdeményezze a diákönkormányzatok működéséhez és infrastruktúrájának kiépítéséhez szükséges anyagi háttér megteremtését. 8. Támogassa az iskolai, kollégiumi könyvtárak fejlesztését, az Internet használatának szélesebb körűvé válását. 9. Vizsgáltassa meg a következő tanévre elfogadott házirendeket, és a vizsgálat eredményét tegye elérhetővé az iskolai élet valamennyi szereplője számára. 10. Tanulmányi kérdésekben építsen ki hatékony ellenőrzési rendszert az iskolákban, amely független az iskolai vezetéstől. 11. Kezdeményezze, hogy a tanárok képzésébe épüljön be a pályára való alkalmasság vizsgálata, valamint az oktatásra vonatkozó jogszabályok megismerése. 12. Gyűjtse össze az iskolai, kollégiumi fegyelmi eljárások tapasztalatait. Ezekre a tapasztalatokra alapozva adjon ki példatárat, esetgyűjteményt, megoldási javaslatokkal. 13. Készíttessen információs anyagot a diákközgyűlés népszerűsítésére annak érdekében, hogy az a diákok érdekérvényesítésének hatékony formájává válhasson. 14. Biztosítson több pályázati lehetőséget az iskolai és kollégiumi diákönkormányzatok által szervezett rendezvények lebonyolításához. A pályázatokat jobban, szélesebb körben hirdesse meg a minisztérium, ne csak internetes, hanem hagyományos információhordozókon is. 15. Kezdeményezze az iskoláknál, hogy induljanak vitafórumok, beszélgetések a kétszintű érettségi bevezetésével és a felkészüléssel kapcsolatosan. Gondoskodjon a kétszintű érettségiről való minél szélesebb tájékoztatásról.
Az iskolai élet szereplőihez
1. A diákönkormányzatok munkáját nagyon megnehezíti, hogy a diákok túlzottan leterheltek, ezért a kevés szabadidejükben már nem lehet őket érdemben megmozgatni. Kérjük, hogy csökkentsék a diákok túlterheltségét. 2. Kérjük, hogy a fegyelmi eljárásban a pedagógusok tartsák be az ártatlanság vélelme elvét, és tartsák szem előtt döntésükkor a nevelés szempontjait. A fegyelmi eljárásba ténylegesen vonják be a diákönkormányzatokat. 3. A pedagógusok fektessenek nagyobb hangsúlyt a törvények diákokkal való megismertetésére. 4. Egymás leterheltségét vegyék figyelembe az iskolapolgárok: tanárok időben fejezzék be a tanórát, diákok ne késsenek órákról. 5. Kérjék ki a diákönkormányzatok véleményét a tankönyvválasztás elveiről.
Az Országos Diákjogi Tanácshoz
1. Gyűjtse be az iskolák és kollégiumok diákönkormányzatainak SZMSZ-eit és vizsgálja meg alaki, formai és tartalmi szempontból is (kutatás, dokumentumelemzés). Vizsgálatait követően tegye közzé a megállapításait és készítsen ajánlást az SZMSZ-ek tartalmára, elfogadására vonatkozóan az intézmények számára. 2. A diákparlament megrendezése előtt gyűjtse össze az iskolákból a problémákat, fő kérdéseket, és ezeket tárgyalja a parlament.