A History Channel tévécsatorna a brit Creative Assembly
őszre várható, jelenleg fejlesztési stádiumban lévő Rómáját használja
fel alapmatériaként tizenhárom részre tervezett történelmi sorozatához. A
nagysikerű Totális háború széria legújabb
darabja a köztársaság- és a korai császárkor impériumát, a
pun háborúktól Augustus haláláig terjedő idők eseményeit dolgozza fel.
Korábban a középkori mongol, majd a
viking inváziót, az első keresztes hadjáratot (1096-1099),
Konstantinápoly elestét (1453) és XVI. századi japán háborúkat ültettek
át játékkörnyezetbe.
A Róma
császári trónra aspiráló résztvevőinek szeme előtt a Birodalom
meghódítása, irányítása, az események manipulálása lebeg. Civilizáció és
barbarizmus erői csapnak össze. Az antik metropolisz históriájának
legizgalmasabb epizódjait éljük át: a punok elleni élet-halálharcot,
Hannibál átkelését az Alpokon, a Spartacus vezette rabszolgalázadást,
Caesar galliai hadjáratát, a diktátor halála utáni polgárháborút. Epikus
skálán – a Colosseum árnyékában, vagy éppen az egyiptomi piramisok
lábainál – gyilkolászunk, miközben a játéktörténelem legnagyobb és a
hollywoodi filmeket leginkább közelítő (valósidejű) csatajelenetei
peregnek. Magunk irányítjuk a kimenetelt, a hadviselési formákat.
Utasításokat adunk, formációkat jelölünk ki, harcra buzdító tüzes
beszédeket mondunk. Húsz, tényleges harcosokon alapuló csoportból (római
légiókból, görög falanxokból, karthágói gyalogosokból, trák
zsoldosokból, stb.) száznál több katonatípust választhatunk ki.
Tízezernyi mozgó poligonbaka öldökli egymást.
Valamennyi csatát a történelmi
hűséget és a hiteles koreográfiát garantáló csataszerkesztővel (battle
editor) gyártották le. Ennek a technológiának köszönhetően, a korábbi
limitált perspektíva helyett teljesen átlátjuk a terepet, a csapatok
mozgását, a belőlük kialakuló formációkat. A küzdő felek életszerű
viselkedését – és a túlélésüket – a beépített
mesterségesintelligencia-programok biztosítják. Nem áldozzák fel ostobán
magukat, ha úgy látják, túlerőben az ellen: hősiesség helyett inkább a
kevésbé dicső, ám annál hasznosabb menekülést választják ilyenkor.
Céljaink eléréséhez azonban nemcsak
a háború, hanem a diplomácia és a kereskedelem eszközeit szintén
bevethetjük. 3D-ben teremtjük újjá a meghódítandó Európát és
Mediterráneumot. Városok, tájegységek fejlődését követjük nyomon, mi
döntünk a megfelelő környezetről, mezőgazdasági munkához alkalmazkodó
utakról, hidakról. Dinamikus, interaktív világot teremtünk.
A játékok gyors fejlődése, az
életszerűség, a régebben csak filmekre jellemző történet-elbeszélés
sikeres átültetése felkeltette a tévétársaságok figyelmét. A magas
költségvetésű mozi-darabok vizualitásával kizárólag úgy tudnak
versenyezni, ha például a Rómában látott, számítógéppel generált
jeleneteket használják. Ez a felismerés eredményezte a History Channel
és a Creative Assembly együttműködését, televízió-hálózat és
játékfejlesztő cég első – a trendek tükrében elkerülhetetlen,
precedens-értékű – partneri viszonyát. (Azt a statisztikákon alapuló
tényt szintén figyelembe vették, hogy a nyolc és harmincnégy év közötti
férfiak manapság több időt töltenek interaktív játékokkal, mint a
statikus, egyirányú tévénézéssel.)
A történelemre szakosodott csatorna tizenhárom félórás
részből álló Decisive Battles (Meghatározó csaták) sorozatához interjúk,
korabeli festmények, színészekkel felvett jelenetek mellett a Róma
nagyszabású csatatablóiból is vászonra visznek néhányat. Nem kell
helyszínekkel és statisztákkal bíbelődniük…
A játékfejlesztő cég már a projekt kezdetén
bekapcsolódott a munkákba: az általuk kivitelezett forgatókönyvet a
History Channel partnercége, a David Paradine televízió szakemberei
írták. „A múlt életre keltése a célunk” – nyilatkozta Margaret Kim, a
csatorna programigazgatója. A játékelemek és módszerek bevonásával
dinamikussá válnak a máskülönben lassan pergő történelmi
dokumentumfilmek. Személyesebben éljük át a régi korokat. Az egyik
epizódban, Hannibál Cannae melletti diadala során például a csatamező
kellős közepéről szemléljük a rómaiak összeomlását.
Újabb partneri kapcsolatok körvonalazódnak: a BBC-nek
szintén bedolgozó Channel Assembly más tévétársaságokkal is folytat
tárgyalásokat.