Napjainkban a médiumok, mindenekelőtt a
televízió elterjedtsége jelentős mértékben átalakítja a szocializációs
folyamatot. A mára már hagyományosnak tekinthető médiumok (film, újság,
televízió, videó stb.) mellett a gyorsan elterjedő új technológiák is
egyre jelentősebb szerepet játszanak a gyerekek és a fiatalok
mindennapjaiban. Ennek következtében a gyerekkorban és fiatalkorban
szerzett tapasztalatok egyre nagyobb arányát a médiumokból áradó és
folyamatosan ismétlődő üzenetek teszik ki. A médiumok intenzív
használata és a rájuk jellemző modellek, ábrázolások folyamatos
jelenléte jelentősen befolyásolja azt, hogy milyen képük van a
fiataloknak a valóságról, a társas világ normáiról és a szociálisan
elfogadott viselkedésről. Mindez hatással van a felnövekvő egyén
viselkedésére, gondolkodására, érzelmi életére, sztereotípiáira,
szexualitására, identitásának alakulására. Ezeket a hatásokat azonban
nagyban befolyásolja az, hogy miként értelmezi az egyén a médiában
látottakat/hallottakat.
Az előadás
először a média hatásának általános elméleti kérdéseit taglalja. Ezután a
téma egyik fontos részterületét emeli ki: megvizsgálja, milyen
tényezőktől függ, hogy mit értenek a gyerekek a médiából, és bemutatja a
felnőttek szerepét a gyerekek médiához való
viszonyában.
Az előadás helye és
időpontja: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Informatikai Épülete (Budapest XI., Magyar tudósok körútja – régi nevén
Pázmány Péter sétány – 2.), Kozma László nagyelőadó; 2004. november 8.,
19:30