Egyszerű
és kényelmes módja a felnőttképzésnek. A hallgatóknak persze
rendelkezni kell némi számítógépes ismerettel, egy jobbféle komputerrel,
no meg előfizetéssel a világhálón. Aztán már csak tanulni kell.
(A
Magyar Rádió interjúja)
– Harangi László, a Magyarországi
e-tanulás egyik legismertebb szakértője. Mi is az az e-learning
valójában, mi az az e-tanulás?
– Az e-learning a távoktatásnak egy
igen fejlett, innovatív formája – mondta el Harangi László. Talán
fogadjuk el az Európai Uniónak a meghatározását, amely úgy hangzik, hogy
az e-learning az új multimédiás elektronikai eszközök és az internet
felhasználása a tanulás minőségének fejlesztésére a forrásokhoz és
szolgáltatásokhoz való hozzáférések megkönnyítése által, valamint a
nehezen megközelíthető helyekkel történő információcsere és
együttműködés útján. Nem mindenfajta számítógépes tanulás és oktatás
e-learning, hanem ismérve és fontos sajátossága, hogy internet
segítségével történik, és tegyük hozzá, hogy nagy jelentősége van a
földrajzi akadályok leküzdésében, az idő vonatkozásában is, mert
lényegében bárhol, bármikor fel lehet használni az e-learninget tanulás
céljából, a tanulás érdekében, még olyan módon is, hogy Izlandon valaki
tanulhat spanyolul, egy madridi internet forrás
segítségével.
–
Mondhatom azt, hogy ez távoktatás az
interneten?
– Igen,
pontosan. Tehát ne vonjuk ki az e-learninget a nagy távoktatási ernyő
alól, amelynek egyik kezdeti formája a levelező oktatás, és a
legfejlettebb megjelenési formája az elektronikus távoktatás, de
távoktatás, mert a távoktatásnak a lényege az, hogy az oktató, a közlő, a
tanár el van szakítva a hallgatótól, a tanulótól és egy, vagy több
eszköz segítségével történik a tananyag továbbítása a tanulóhoz. Ez
nagyon jellemző és érvényes az e-learningre is, de oly módon, hogy
internetes eszközök továbbítják az ismeretanyagot és biztosítják a
kommunikációt.
– Ön
nagyon sok helyen publikált, legutóbb megjelent egy tanulmányának az
első része a felsőképzési intézet szaklapjában is. Ott olvastam egy
érdekeset, mondhatom azt is, hogy ez valahol kritika, hogy a sok korai
e-learning-kísérlet eredménytelen volt, mert nem vették eléggé
figyelembe a tanulók karakterét és a tanítandó ismeretanyag
sajátosságait. Végre itt egy lehetőség, amivel Magyarország
csatlakozhat, és nem vagyunk elmaradva senkitől, hiszen ez mindenkinek
még új. Miért van az, hogy mégsem sikerült eddig jó tanfolyamokat,
illetve jó oktatást létrehozni az
interneten?
– Azt
hiszem, ennek két oka van. Az egyik, hogy Magyarországon a lakosságnak
csak egyharmada rendelkezik számítógéppel, és az internet
hozzáférhetőség is csak éppen most érte el a 10-12 százalékot. A másik
ok pedig, hogy van valamiféle idegenkedés az e-learninggel szemben és az
internet felhasználásával szemben, mert nem ismerik, nincs megfelelő
tartalom hozzá, a kis üzemekben erre nincs hálózat kiépítve, tehát még
nem került be az internet és ennek elektronikus felhasználása, az
e-learning a köztudatba.
– Hogy van ez más országokban, tehát akik
egy kicsit előttünk járnak ebben is?
– A fejlett ipari országokban nagyon elterjedt az
e-learning. Az Amerikai Egyesült Államokban az egyetemi oktatásnak
legalább egyharmada e-learninggel történik, és vannak már internetes
e-learninges szakok és tanfolyamok, amelyben az oktatás kizárólag
internettel történik. Mi ebben a versenyben még talán a középmezőnyben
sem vagyunk, nem úgy, mint az észak-európai országok, Svédország,
Norvégia, de érdekes módon a leginkább Izland, ahol az iskolarendszerű
felnőtt oktatásnak majdnem az egésze érthetően e-learninggel történik.
Tehát, itt nekünk még igen sok tanulnivalónk van. Azt mondhatjuk, hogy
ahol leginkább otthonra lel és elindul az internet, az a multinacionális
vállalatok szintje, ahol esetleg japán, vagy amerikai központból
továbbítják a nagyszerű tananyagot, mondjuk Esztergomba. Tehát, a
nagyvállalatoknál kezdődik el ennek a felhasználása, aztán megy lefelé.
Azt is el kell mondanunk, hogy leginkább a felsőoktatásban használják az
e-learninget, a főiskolai, egyetemi képzésben, annak bizonyos szakjait
e-learninggel oktatják, és így terjed el különböző szinteken és
formákban, míg aztán egy rendszert alkot és egy kiterjedt eszköze lesz
az oktatásnak, közoktatásnak, felsőoktatásnak, felnőttképzésnek.