A konferencián
elhangzott előadás írott változata a rendszerszerű tankönyvfejlesztést
megalapozó kutatásokról ad szemléletes áttekintést. A szerző bemutatja,
milyen sokféle jellemző mentén szükséges elemezni a tankönyveket ahhoz,
hogy a tankönyvíró, a kiadó, a szerkesztő és nem utolsósorban a könyvet
felhasználó pedagógus pontos képet kapjon a taneszköz minőségéről,
funkcióiról. A tanulmány érdekes adatokat ad közre a tankönyvek
sajátosságairól, a tankönyvekbe zsúfolt ismeretek mennyiségi és minőségi
jellemzőiről, a szövegek érthetőségi kritériumairól, az illusztrációk
arányáról.
Bevezető
A tankönyv nem mindenható. Nagyon sok más tényező is
befolyásolja a tanulás hatékonyságát, eredményességét. Ugyanakkor a
tankönyveknek fontos szerepük lehet a tanulási környezet megújulásában.
Nemcsak abban az értelemben, hogy korszerű, jól strukturált ismereteket
visznek be az osztálytermekbe, hanem úgy is, hogy segítséget adnak a
tanulás jobb megtervezéséhez és megszervezéséhez. Garantálhatják a
tanuláselméleti szempontból hibátlan feltételeket. Ösztönzést adhatnak a
tanítási módszerek megújításához. Kapcsolatokat teremthetnek az egyéb
taneszközök és tanulási források között. A tankönyvkutatás fontos
feladata e lehetőségek feltárása, illetve a lehetőségek és a valóság
szembesítése egymással.
A vizsgálatok
célja
Két évvel
ezelőtt három célt tűztem ki magam
elé:
tankönyvszerzőket segítő mérések és elemzések
készítése;
olyan típusú kutatások előkészítése, amelyek
lehetőséget adnak a tankönyvkutatás és a tanulói teljesítménymérések
eredményei közötti összefüggések feltárására;
a
tankönyvkészítés problematikájának és folyamatának elemzése abból a
szempontból, hogy miként lehetne jobb feltételeket teremteni a korszerű
tanuláselméleti eredmények
adaptálásához.
A tankönyvkutatások (első cél) legfontosabb
felhasználói maguk a tankönyvszerkesztők és tankönyvszerzők lehetnek.
Érdemes ezért a gyakorlat számára is könnyen értelmezhető konkrét és
objektív kutatási eredményekre törekedni.
A második cél kijelölése összefügg azzal, hogy ma már
nagyon sok mérési eredményünk van a tanulók teljesítményéről. Például
több kutatás is felhívta a figyelmünket a tanulók szövegértési
problémáira. Kérdés, hogy a tankönyvek tartalma, szövegezése milyen
mértékben és milyen módon lehet felelős ezért. A válasz megtalálása
érdekében a tankönyveket be kellene emelni a tanulói teljesítménymérések
elemzéséhez használt háttérváltozók közé. A teljesítmények
összehasonlításakor és értékelésekor tudnunk kellene, hogy melyik
tankönyvből tanultak a tanulók. Adatszerűen mérhetővé kellene tennünk a
tankönyvek közötti különbségeket a legfontosabb minőségi jellemzők
tekintetében. S aztán statisztikai módszereket is alkalmazva
megállapítani, van-e szignifikáns összefüggés az egyes tankönyvek
jellegzetességei és a tanulók különböző téren nyújtott
teljesítménykülönbségei között.
A
harmadik cél röviden így fogalmazható meg: rendszerszerű
tankönyvfejlesztés kialakítása. Ezen azt értem, hogy a tankönyvkészítés
folyamatát a döntési pontok és felelősségek szempontjából átláthatóvá, a
pedagógiai újdonságok iránt nyitottá, a kitűzött minőségi célok
megvalósulása szempontjából pedig ellenőrizhetővé kellene tenni. A NAT
2003 például újra feladatként határozta meg a komplex problémamegoldó
képességek fejlesztését és a mindennapi életben is alkalmazható
ismeretek átadását. De mi a biztosíték arra, hogy az elkövetkezendő
öt-tíz évben valóban olyan tankönyvek készülnek, amelyek segítséget
adnak e feladatok megoldásához? Átlátható-e a tankönyvfejlesztés
folyamata a kiadókban abból a szempontból, hogy mikor kinek kellene
megnéznie mondjuk a PISA-kutatások eredményeit ahhoz, hogy e vizsgálat
eredményei végre hasznosult tudássá váljanak a
tankönyvkészítésben?
Milyen célokat kellene szolgálnia a
rendszerszerű
tankönyvfejlesztésnek?
A tanulói munka eredményességét középpontba állító
tankönyvek készítése.
A szakmai újdonságok gyors, szakszerű és kreatív
adaptálására alkalmas munkafeltételek megteremtése.
A
tervező és értékelő munka szerepének növelése a fejlesztésben.
A
speciális szakértelem és a csapatmunka erősítése.
A
gyakorlati beválás tapasztalatain alapuló megoldások és minőségi
kritériumok kidolgozása.
A
fejlesztési eredmények komplex, az előzetesen elfogadott terveken és
minőségi kritériumokon alapuló értékelése.
A
tankönyvfejlesztést segítő elméleti és gyakorlati tudás folyamatos
megújítása.
Milyen részekből kellene állnia a
rendszerszerű tankönyvfejlesztés
folyamatának?
Új fejlesztési irányelvek
meghatározása.
Tantervi alap készítése.
A
tantervi célkitűzések és feladatok értelmezése a tankönyv funkciója,
tartalma és egyes összetevői szempontjából.
Részletes tankönyvkoncepció és -terv készítése.
A
koncepciót tükröző minőségi kritériumok meghatározása pl. a szövegezést,
a feladatokat és az illusztrációkat illetően.
A
kézirat megírása és gondozása (analízis, próba, korrekciók).
Oldalképek tervezése és kialakítása (konzultációk,
próba, korrekciók).
Egy elkészült lecke és fejezet elemzése, kipróbálása és
értékelése a minőségi kritériumok megvalósulása szempontjából.
Döntés
a korrekciókról.
A tankönyv végleges változatának elkészítése.
A
fejlesztő munka eredményeinek és tapasztalatainak rögzítése, értékelése a
későbbi fejlesztések
szempontjából.
Mint látható, az általam elképzelt fejlesztési
folyamatban fontos szerepe lenne a menet közbeni visszacsatolásoknak
(analízis, próba, korrekciók). S e visszacsatolásokat szolgálná a
tankönyvanalízis is. A továbbiakban ennek módszerét szeretném konkrét
példákon keresztül bemutatni. Már piacon lévő, kész tankönyveket
vizsgáltam. Az eredmények talán meggyőzik önöket is arról, hogy jobb
lett volna, ha mindezeket a vizsgálatokat még a készítés közben
elvégezte volna valaki.