A túl
sok szakkifejezést és bonyolult mondatokat tartalmazó tankönyvek helyett
illusztrációkkal és problémamegoldó feladatokkal színesített köteteket
támogatna a jövőben az oktatást tárca.
(Forrás:
Magyarország.hu)
Az új akkreditálási
rendszer várhatóan szigorúbb követelményeket tartalmaz
majd. Az oktatási tárca új tankönyv-akkreditálási rendszert
alakít ki, s ennek részeként az eljárás szigorítása várható – közölte
Magyar Bálint, szakminiszter az Országos Igazgatói Fórumon Budapesten.
Az oktatási tárca vezetője szerint erre azért van szükség, mert jelenleg
a tankönyvek jelentős része túl sok szakkifejezést tartalmaz, hosszúak a
mondatok valamint a legtöbbször a szövegek és illusztrációk aránya
felborult az előbbiek javára. Ugyanakkor a könyvekben nincsenek, vagy
csak elvétve fordulnak elő problémamegoldó, ismeretalkotói
feladatok.
A tárca azt tervezi, hogy a minőség érdekében szigorúbbá
teszi az akkreditációs eljárást – közölte Magyar Bálint. Lehetőségként
említette a szakkifejezések külön szótárszerű felsorolását, hogy a
pedagógusok a tankönyvrendeléskor ezt is figyelembe vehessék. A
miniszter kérdésre válaszolva elmondta: nem tervezik a
tankönyvtámogatási rendszer felülvizsgálatát. Ugyanakkor – mint mondta –
valóban feszültség van a normatíva és a tankönyvpiaci árak között. A
különböző évfolyamok között ezért megpróbálnak differenciálni, s
rendeletileg is igyekeznek maximálni az árnövekedés mértékét, amely
infláció körüli összeg lehet – jelezte a miniszter.A
pedagógus-továbbképzés központi támogatása várhatóan nem emelkedik, de a
második nemzeti fejlesztési tervben megnövelt forrásokra lehet majd
számítani – közölte.
Magyar Bálint szólt arról is, hogy a tárca
tárgyalásokat folytat a Matávval, hogy pedagógusok kedvezményes áron
juthassanak internet-kapcsolathoz. A megnövekedett művészeti iskolai
díjakról kifejtette: a térítési díj differenciált, az iskola dönthet
arról, mennyit szed. Ugyanakkor az elmúlt években a művészeti
alapképzésre fordított összegek drámaian megnőttek, a központi büdzsé 30
milliárdot fordít e célra. A tényleges teljesítmény mérésére azonban
nem alakult ki rendszer.
A fórumon az oktatási tárca vezetője szólt arról is,
hogy a jövőben változások várhatók az érettségi logisztikájában: a tárca
olyan megoldást dolgoz ki, amely a jövőben lehetetlenné teszi a
visszaéléseket az érettségi tételekkel. Az egész logisztikát
biztonságosabbá kell tenni – hangsúlyozta az oktatási tárca vezetője,
aki egyik lehetséges megoldásként említette a tételek digitális úton
történő eljuttatását az iskolákba. Ugyanakkor ehhez „a fogadó oldalról”
is meg kell teremteni a feltételeket, megfelelő számú nyomtatónak kell
lennie az iskolákban, és szükséges a szolgáltatói háttér kialakítása,
azaz hogy rendszergazdák is legyenek az intézményekben tette hozzá.
Magyar Bálint hangsúlyozta, a kétszintű érettségi nem bukott meg,
tartalmi bevezetése bevált, sikeres volt a fogadtatása.