Ebben a
tanévben várhatóan a felére csökken a gyerekek körében rendkívül
népszerű erdei iskolák központi támogatása.
(Forrás: Magyar
Hírlap)
A tavalyi kétszázmillió
forint helyett ebben a tanévben legfeljebb százmillió forintos keretből
igényelhetnek erdei iskolai támogatást az iskolák. Az oktatási tárca
(OM) még nem írta ki a 2005–2006. évi pályázatot, de Brassói Sándor, az
OM főosztályvezető-helyettese megerősítette a keretcsökkentést. Mindez
pedig azt jelentheti, hogy a tavalyinál kevesebb gyerek jut el a
feltehetően szegényesebb programot kínáló erdei iskolákba.
Az anyagi források szűkülése érthetetlen, hiszen ez a
tanítási forma az elmúlt években rendkívül népszerűvé vált a diákok,
tanárok és a szülők körében egyaránt. A gyerekek egy-egy hétre
kimozdulhatnak a tanteremből, és iskolaidőben az ország legkülönfélébb
területein ismerkedhetnek meg a választott helyszín természeti
értékeivel, hagyományaival. A budapesti gyerekek a vidéki élettel, az
erdők világával (innen ered a program neve), az alföldi iskolások a
hegyekkel, a mátrai gyerekek pedig például a Tisza-vidékkel.
A szűkülő források miatt
feltehetően sok iskola önköltséges alapon fog erdei iskolai hetet
szervezni. Ez viszont azzal járhat, hogy csak a tehetősebb szülők
gyerekei jutnak a természet közeli oktatáshoz. Ennek elkerülésére az
esélyegyenlőség jegyében az idei pályázaton a hátrányos helyzetű
települések iskoláit részesítik előnyben.
Félő azonban, hogy a szakmai feladatokra,
terepgyakorlatokra is kevesebb pénz jut a jövőben. Marosváry Péter, az
erdei iskolákkal foglalkozó Sulinova Kht. programvezetője szerint
megfelelő szervezéssel, szülői, önkormányzati összefogással az iskolák
minden diáknak biztosítani tudják ezt a tanítási formát.
Tavaly egyébként csaknem százezer
gyerek jutott el a vállalkozói formában működtetett, iskolaidőn kívül
gyakran panzióként, vendégfogadóként üzemeltetett erdei
iskolákba.