A Kehi
az idei érettségi- botrány nyomán végzett vizsgálata után személyi
felelőst nem talált, lazaságot annál többet. Azt ajánlják: a jövőben a
feladatlapok C védelmi kategóriába tartozó biztonsági okmánynak
minősüljenek.
(Forrás: Népszabadság)
Két adat: két évvel ezelőtt az Országos Közoktatási
Értékelési és Vizsgaközpont több mint 83 ezer példány érettségi tételt
250 ezer oldalon sokszorosított, a rég bevált módszer szerint, vagyis
nem volt szükség külső nyomdára, raktárra, s a szállítást is maguk
intézték. Az idén a dolguk, az érettségi rendszer átalakítása miatt,
jóval nagyobb volt: 115 ezer diák 480 ezer matúráját kellett
megszervezniük. A különböző feladatsorok, tételcsomagok 22 millió oldalt
tettek ki. Nem csoda hát, hogy a régi, kissé laza gyakorlat, legalábbis
ami a titokvédelmet illeti, csődöt mondott. De nem szigorították az új,
jóval szerteágazóbb feladatnak megfelelően a jogszabályokat – sem a
tételek átvétele és tárolása, sem felbontásuk körülményei nincsenek
teljeskörűen szabályozva. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi)
vizsgálata személyi felelősséget nem állapít meg, azt viszont igen, hogy
a titokvédelem rendszere nem volt megfelelő, sem a minisztérium, sem
pedig a szervezetei nem az ügyiratkezelés szabályainak megfelelően
tartották nyilván az iratokat, és a titkos ügykezelést sem építették ki.
Jellemző, hogy a közbeszerzési
eljárásról szóló felhívásban, de a szerződésben megfogalmazott
feltételek között sem szerepelt, hogy a kétszintű érettségi vizsga
feladatlapjai szolgálati titoknak minősülnek. A Kehi több visszásságra
is fényt derített, ám éppen a rendszer lazasága miatt a tételek útját
nehezen lehet nyomon követni, így azt is nehéz megállapítani, hogy végül
hol következhetett be a botrányt kiváltó titoksértés. A hivatal ezért
azt javasolja, hogy a jövőben a feladatlapok C védelmi kategóriába
tartozó biztonsági okmánynak minősüljenek. (Ez szigorú biztonsági
követelményeket ró a gyártóra, az illetéktelen kezekbe kerülés pedig
súlyos büntetéssel járhat.) Az Állami Számvevőszék, valamint a Kehi
javaslatait az oktatási tárca elfogadta. Ezek között egyébként nem
csupán a szigorúbb titokvédelem szerepel, hanem a korábban felmerült
kifogások orvoslása is, például a gyártás, tárolás, szállítás idejének
csökkentése. És még valami: a minisztérium megvizsgáltatja, miként
lehetne már jövőre az internet kínálta lehetőségeket kihasználni a
tételek továbbításánál.