Miniszteri levél a középiskolák igazgatóinak az új felsőoktatási képzési rendszerről
2005. november 4. péntek, 0:00
Az
alábbiakban Magyar Bálint levelét közöljük, mely az OM honlapján jelent
meg.
Valamennyi
Középiskola Igazgatójának
Tisztelt Igazgató Asszony!
Tisztelt Igazgató
Úr! Az új
felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséhez érkeztünk, amely csak akkor
lehet eredményes, ha a közoktatásban tanító pedagógusok, a
továbbtanulást tervező tanulók és szüleik teljes részletességgel
megismerik az új rendszer jellemzőit, a továbbtanulással elérhető
lehetőségeket. Ennek érdekében kérem, hogy az intézményében dolgozó
pedagógusokkal, a tanulókkal, a szülőkkel a lehetséges fórumokon
(osztályfőnöki óra, szülői értekezlet, diákfórum, tanári értekezlet
stb.) szíveskedjék megismertetni a továbbtanulás szempontjából is fontos
változásokat. Tisztelettel tájékoztatjuk,
hogy a Magyar Köztársaság Országgyűlése 2005. október 10-én elfogadta a
felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosítását, amely
lehetővé teszi, hogy a magyar felsőoktatás a 2006. évben teljes körűen
átálljon az Európai Felsőoktatási Térségben általánossá váló
többciklusú, lineáris képzésre. Ezáltal az új felsőoktatási képzési
rendszer váltja fel a hagyományos duális rendszert, új perspektívát
nyitva a továbbtanulni vágyó fiatalok európai léptékűvé bővülő
mozgásterének kialakításához. Ma már
minden, az oktatás terén tevékenykedő állampolgár számára ismerősen
cseng a fogalom: Bolognai Folyamat. A kontinens versenyképességének
növelése érdekében Európa kormányai a minél gyorsabb változás mellett
döntöttek: 1999-ben 29 ország (köztük hazánk) képviselője írta alá a
Bolognai Nyilatkozatot. Az ebből kinőtt Bolognai Folyamatban részt vevő
45, zömében európai ország vállalta, hogy felsőoktatását hozzáigazítja
ahhoz a többlépcsős angolszász oktatási modellhez (alap-, mester és
doktori képzés), amelyet a világ legjobb egyetemeinek többsége követ, s
ez által oktatási rendszereit összehangoltabbá és versenyképesebbé
teszi. A magyar felsőoktatás e reformok
előtt duális szerkezetű volt, és e rendszerben 214 főiskolai és 199
egyetemi szakon lehetett végzettséget és szakképzettséget szerezni. A
magyar felsőoktatás jelenlegi képzési szerkezetét 2006-tól felmenő
rendszerben új képzési szerkezet váltja fel (néhány képzés esetében ez
már 2004-ben ill. 2005-ben megtörtént). A kísérleti jelleggel beindított
képzésekre kiemelkedő volt az érdeklődés és az elért pontszámok, a
túljelentkezések magas minőséget vetítenek
előre. Az új rendszerben az első képzési
szint az alapképzés, mely 6-8 féléves. Az alapfokozatot nyújtó első
ciklus a munkaerőpiacon hasznosítható szakmai ismereteket ad a végzés
utáni elhelyezkedéshez, egyúttal megfelelő elméleti alapozást is nyújt
az adott szakterületen a tanulmányok azonnali vagy későbbi, néhány éves
munkavégzést követő folytatásához, a mesterfokozat megszerzéséhez. A
mesterképzés 2-4 féléves (kivéve a tanárképzést, amely 5 féléves), s
ennek szintén két kimenete van: a munkaerőpiac, illetve a doktori
képzés, amely a tudományos fokozat megszerzésére készít fel, és e
képzési piramis csúcsát jelenti. Az első
képzési ciklusban a korábbi 413 szak helyett 101 új alapszak indul
2006-ban. Jelenleg intenzív munka folyik ezek akkreditációja, és a rájuk
épülő második ciklusú mesterszakok kidolgozása érdekében. Természetesen
az alapszakok rendszeréhez mester szakon folytatási lehetőségek
kapcsolódnak. Az alapdiploma megszerzését követően többféle mester
diploma szerezhető. A mesterképzés szakstruktúrája nem fogja leképezni
az alapképzést, itt jóval több szak lesz: már több mint 200 mesterszak
kidolgozásra került (és újabbak vannak folyamatban), s e szakok
akkreditációja folyamatos. Hat szakon (orvos, állatorvos, gyógyszerész,
fogorvos, jogász, építészmérnök) osztatlan képzésben vehetnek részt a
jelentkezők, ezeken a szakokon alapképzésben nem szerezhető fokozat. Az
osztatlan képzés a mesterfokozat megszerzésével zárul. A művészeti
képzés szintén kivételes helyzetben van, de csak átmenetileg: e
területen 2006-ban még a hagyományos főiskolai és egyetemi szakokon
történik a beiskolázás, 2007-től azonban e terület is átáll a
többciklusú rendszerre. Az új képzési rendszer legfontosabb
jellemzője, hogy minden olyan szakképzettség megszerezhető benne, amit
eddig meg lehetett szerezni a magyar felsőoktatásban, csak a hozzá
elvezető utak módosultak, vagyis semmi nem veszett el, csak (majdnem)
minden átalakult. Átalakult, de ez az átalakulás nem az egykori ötéves
egyetemi szakok kettévágását, vagy négyéves főiskolai szakok háromévesre
tömörítését jelenti, hanem a munkaerő-piaci igényeknek megfelelően új
alapszakok létrehozását.
A képzési
szerkezettel kapcsolatos változások lényegének rövid ismertetésén túl
engedje meg, hogy felhívjam a figyelmét, hogy az Oktatási Minisztérium
elkészített egy elektronikus kiadványt Új, európai úton a diplomához
címmel, mely részletesen bemutatja a többciklusú felsőoktatási képzésre
történő átállást, felsorolva a többciklusú képzési szerkezet új
alapképzési szakjait, amelyek 2006-tól indulnak a felsőoktatási
intézményekben, s ezen túlmenően is számos hasznos és fontos tudnivalót,
információt tartalmaz. A kiadvány október végén kerül fel a
minisztérium honlapjára (www.om.hu). Kérem, hívják fel erre
tanártársaik, diákjaik és a szülők figyelmét is, hiszen az abban foglalt
információk nagyban megkönnyítik a pályaválasztást, valamint a december
közepén megjelenő felvételi tájékoztatóban való eligazodást.
Kérem, hogy szíveskedjék gondoskodni
arról, hogy intézménye információs csatornáin, honlapján az érdeklődők
elérhessék a szükséges információkat. Kérem, tegye lehetővé, hogy
levelemet az iskola tanárai, diákjai, a szülők
megismerjék. Az Oktatási Minisztérium
munkatársai az új felsőoktatási rendszert az OKÉV által szervezett
rendezvényeken bemutatják. Az említett kiadvány mellett a Bolognai
Folyamatról nagyon sok további információ található az Oktatási
Minisztérium honlapján, s az érdeklődők kérdésekkel is fordulhatnak az
Országos Felsőoktatási Információs Központhoz az info@felvi.hu e-mail címen.
A továbbtanulókért viselt közös
felelősségünk, hogy az átállás zökkenőmentes legyen. Ehhez kívánunk
segítséget nyújtani a kiadvánnyal, s ehhez kérjük az Önök, a
pedagógustársadalom partnerségét is.
Segítő közreműködésüket kérve munkájukhoz sok sikert
kívánok!