Csak a legrosszabb tankönyveket szűrné ki a reformtervezet
2005. november 15. kedd, 0:00
A
tervezet minden apróbb hibája mellett azért hasznos, mert átalakítja a
gondolkodást.
(Forrás: Magyar Hírlap)
Pedagógusok és tankönyvszerzők is kifogásolják, hogy az
oktatási tárca reformtervezete nem tesz különbséget a tantárgyak
között. Egy kutató szerint a tervezet a könyvek tizedét szűrné ki, pedig
felük megbukna az érthetőségi vizsgán. A változtatás lényege: nem lehet
hosszú mondatokat és szakszavakat sűrűn használni.
A tankönyvkiadók mellett tankönyvszerzők
és pedagógusok is értetlenkedéssel fogadták, hogy az oktatási tárca
tankönyvreform-tervezete minden tantárgyat egy kalap alá vesz, azaz
ugyanaz a szabályozás vonatkozna például a fizika- és az
irodalomkönyvekre is. A szakemberek mindezt arra reagálva jelentették
ki, hogy a tárca korlátozná a százötven karakternél hosszabb mondatok
arányát, előírná többek között, hogy a könyvek minden oldalára jusson
egy ábra, és növelné a megértést segítő, összefüggéseket gyakoroltató
feladatok arányát is.
Egy
tankönyvkutató azt mondta a Magyar Hírlapnak, a nagyobb kiadók
piacvezető könyveinek legalább a fele megbukna az „érthetőségi vizsgán”.
A szakember szerint a tervezetben szereplő határértékek első lépésként
csak a kirívó eseteket, a forgalomban lévő könyvek ötödét-tizedét
szűrnék ki.
Kojanitz László –
akinek felmérései alapján készült el a tárca koncepciója – azt mondta,
egyetért a tantárgyankénti különbségtétel szükségességével. „A tervezet
minden apróbb hibája mellett azért hasznos – mondta –, mert átalakítja a
gondolkodást, a tankönyvírás és a kutatások alapvető szempontjait.”
Száray Miklós, az ELTE Apáczai Csere János gyakorlógimnáziumának vezető
történelemtanára, több tankönyv szerzője szerint a tervezet a tantárgyak
közötti különbségek mellett a speciális szerkesztésű tankönyvek
sajátosságait sem veszi figyelembe. „Van olyan könyv, amelyben
szándékosan külön szerepel a megtanulandó anyag és a tanulást segítő
szöveg, egész más nyelvezettel, ábrasűrűséggel” – mondta. A szakember
szerint a piac néhány éven belül szabályozta volna azt, amibe a tárca
most „felülről” próbál meg beleszólni.
Szárayval egyetért Varga László, a pedagógusok
szakszervezetének elnöke is. Mint mondta, a kétszintű érettségi
bevezetése óta egységes a felsőoktatási felvételi, így a tanárok
könyvválasztási szempontja a segédanyagokban szereplő
információmennyiség helyett szabályozás nélkül is a tanulhatóság lett
volna jövőre.
Az oktatási tárcánál a
szakmai egyeztetések lezárásáig nem kívántak nyilatkozni a
tervezetről.