A kezdeményezés az alábbiakat kívánja elősegíteni:
A történelemoktatás és a tudományos kutatás közeledése, integrációja
A szűken vett szakmai munka elhelyezése társadalmi környezetében
A konferencia céljai a következők:
Áttekintést nyújtani a jelenkortörténettel kapcsolatos történelemtankönyv-kutatás jelenlegi helyzetéről
Részletes elemzést végezni 1956 történelmi eseményeinek megjelenítéséről a magyar, lengyel, román és olyan más kelet-közép európai országok történelemtankönyveiben, ahol ezek lényeges szerepet kapnak
Az eredményeket elhelyezni a nyugat-európai (francia, német, osztrák, olasz, brit) történelemtanítási anyagok összehasonlító kontextusában
Felmérni a tudományos kutatás jelenlegi hiányosságait és azon szükségleteket, melyek elkerülhetetlenek a történelemoktatás és tankönyvkutatás színvonalának emeléséhez. E cél elérésének alapvető előfeltétele az eseményeket kutató történészek és a történelemtanárok párbeszéde.
E célok közeli kapcsolatban állnak a konferencia alapkérdésével, azzal, hogy miként lehetséges a szakmai nézőpontokat összevetni a nyilvános emlékezet vizsgálatával. Napjainkban kiemelkedő fontosságú, hogy a hiteles történelmi tudás fontos társadalmi kérdés legyen. Következésképpen, a szervezők szándéka 1956 eseményeinek „tudós” bemutatását összehasonlítani egykori résztvevők (a mai diákok nagyszülei) emlékeivel. Lényeges, hogy megismerjük: a diákok miként értik meg a tankönyvi anyagokat; s vessük össze ezeket a történelemoktatás céljaival és következményeivel. Milyen mértékben formálják ezek a történelmi tudatot? Hozzájárulnak-e a független véleményalkotás képességéhez? Elősegítik-e egy európai „polgári” szellem létrejöttét? Fejlesztik-e a kritikai gondolkodást és az áttekintő képességet? E kérdések felvetése révén remélik a szervezők, hogy újra felkelthetik a nyugat-európai történelemtanárok érdeklődését Kelet- és Közép-Európa történelme iránt.
A rendezvényen a történelemoktatás és -kutatás szakértőit a braunschweigi Georg Eckert Institut für Schulbuchforschung segítségével hívják meg, míg a magyar és külföldi történészeket, valamint a magyar, lengyel, román, francia, brit, német, osztrák és olasz történelemtanárokat a helyi szervezetek közvetítésével invitálják meg.
A kezdeményezés eredményeinek széles körű ismertetése céljából a közeli általános iskolában tankönyvkiállítást szervezünk. Ezzel egyidőben a rendezvény helyszínén korabeli magyar és külföldi sajtóhírek, újságrészletek alapján készített kiállítás lesz látható a Fejtő Ferenc Archívum anyagából.
Az eseménynek a Károlyi József Alapítvány biztosít helyet, a fehérvárcsurgói Európai Találkozások Kulturális Központjában, a Károlyi-kastélyban, mely Budapesttől 80 km-re található. A résztvevők és meghívottak a kastélyban lesznek elszállásolva, az érdeklődők barátságos panziót találhatnak a közelben. A résztvevők különbusszal utazhatnak a konferencia előtt Székesfehérvárról a konferencia helyszínére (s a tanácskozás végén vissza). A rendezvény ideje alatt szinkrontolmácsolás lesz.
Találkozás a CEU-nál, Budapest Nádor utca, indulás különjárattal Fehérvárcsurgóra. Vacsora a kastélyban.
Április 7. péntek
9:15 Különbusz indulása a székesfehérvári vasútállomásról a kastélyba ( a 8 órakor Budapestről induló vonat érkezését követően)
10:00 A konferencia megnyitója, beszédet mond Károlyi György
I. Történelemtanítás és iskolai kutatás
Sorin Antohi (CEU) „«History didactics as a theoretical and civic challenge/ Történelemtanítás-elmélet mint elméleti és társadalmi kihívás Gyarmati György (Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára főigazgatója) „Elmélkedések 1848-ról 1956-ban – Tavasz az őszben/ „The reflection of 1848 in 1956 – Spring in the Autumn”.” Thomas Schreiber, történész, újságíró, Párizs : „ L’image des événements de 56 dans la recherche historique française vue par un chercheur et témoin / Az 56-os események képe a francia történelemkutatásban egy kutató és tanú szemszögéből”.
11:30 Kávészünet, és „1956 a sajtóban” A Fejtő Ferenc Archívum külföldi (és magyar) újságrészleteket bemutató kiállításának megnyitója.
II. Az 1956-os történelmi események bemutatása
Baracs Nóra „Újraírás és/vagy korrekció 1956 megjelenítésében a magyar nyelvű középiskolai tankönyvekben/ Re-writing and/or correction of the representation of 1956 in Hungarian language secondary school textbooks” Szakolczay Attila (56-os Intézet) „Problémák a mai Magyarországon 1956 vonatkozásában/ Problems in today Hungary relating 1956”. Maczej Górny „Hungarian 56′ and Prague Spring in Polish history textbooks after 1989/A magyar 56 és a prágai tavasz a lengyel történelemtankönyvekben 1989 után.” Beszélgetés
13:30 – 14:30 Ebéd
Razvan Parianeu PhD, Ifjúsági társkutató, Pasts Inc, Történettudományi Intézet CEU, Budapest, „“The moment when hopes vanish. Memory, trauma and desolation./ A pillanat, amikor a remények elvesznek. Emlékezés, megrázkódtatás és elhagyatottság” Katarina Kovacevic, Belgrádi Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Történelem tanszék; „The Yugoslav perspective of the 1956 Hungarian event as seen in history textbook,. research and testimonies/ Az 1956-os magyar események a történelemtankönyvekben jugoszláv szemszögből, kutatás és bizonyságok” Juraj Marusiak, Szlovákia, „Hungarian revolution 1956 and Polish „October” 1956 in Slovak history textbooks and social memory/ Az 1956-os magyar forradalom és a lengyel 1956-os „október” a szlovák történelemkönyvekben és a társadalom emlékezetében Beszélgetés
16:00 – 16:15 Kávészünet
Hubert Tison, Történelem-Földrajz Tanárok Egylete, Párizs ; „« 56 dans les manuels scolaires en France/ 1956 a tankönyvekben Franciaországban.” Hans Almgren, (az Euroclio svédországi képviselője); „1956 in Swedish History teaching and History text books/ 1956 a svéd történelemtanításban és történelemkönyvekben”. Diana Laffin (Történelem Egyesület, Egyesült Királyság); ” Hungary in 1956: How do English textbooks handle cause and effect? What is included and what is omitted” (Magyarország 1956-ban: miként kezelik ennek okait és következményeit az angol történelemtankönyvek?)
Richard Dargie (UKHTEN): „’Cold War studies in the cold, far North – what do Scottish pupils actually understand about the events of 1956?/ Hidegháborús tanulmányok a hidegben, távol északon – mit értenek a skót diákok napjainkban az 1956-os események alatt?”
18:30 az első napi előadások vége A történelemtankönyvek kiállításának bemutatója (a szemináriumhoz közeli általános iskolában)
19:30 büfévacsora
20:30 cimbalomkoncert
A bodajki busz indulása (az ott elszállásoltaknak)
Április 8. szombat
8:30 A bodajki busz megérkezése, reggeli
9:30 Előadások Guido Franzinetti (Kelet-Piemonti Egyetem Kelet-Európai Történelem- és Politikatudományi Tanszékének lektora és társkutatója) „The Hungarian 1956 Revolution in Italian Textbooks: too little, too late?/ Az 1956-os forradalom az olasz tankönyvekben: Túl kicsi, túl későn?”
Gertrud Liedtke (VDGL, Németország): “1956 in deutschen Geschichtsbüchern und Museen Beispiele und kritische Bewertung” Beszélgetés
12:00 – 13:00 Ebéd
III. Történelem és emlékezet Történelmi tudatosság, európai tudatosság – és az iskolai történelemtanítás Hiány és szükséglet
Jean Pierre Titz (Európa Tanács, Történelemoktatatási osztály vezetője): « La dimension européenne dans l’enseignement de l’histoire : multiperspectivité et synthese” (Az európai dimenzió a történelemtanításban: több szempont és szintézis)
Dr. Hanna Schissler, (Georg Eckert Tankönyvkutató Intézet, Braunschweig): „Textbooks as Collective Memory and Social Project/ A tankönyvek, mint kollektív emlékezés és társadalmi elgondolás”
Bojana Petric (nyelvész, oktató, ELTE, Budapest): “ Discourse analysis of history textbooks: A pedagogical perspective: the use of colelctive memory as a learning tool/ A történelemtankönyvek előadásmódjának elemzése: pedagógiai nézőpont, a kollektív emlékezet alkalmazása, mint oktatási segédeszköz”
Történészek, történelemtanárok és tankönyvszerzők párbeszéde A tankönyvszerzők nézőpontja: Bihari Péter A kiadók nézőpontja (Szalay Sándor, Sulinova, Tankönyviroda, Vilhelm József, Korona Kiadó, Pálinkás Mihály, Nemzeti Tankönyvkiadó)
Beszélgetés Következtetések
17:30 A konferenciát záró fogadás
18:30 Busz indulása a székesfehérvári vasútállomásra (vonatindulás Budapestre 19:30, érkezés 20:53) Vacsora a kastélyban maradó vendégek részére
Április 9. vasárnap
6:30 – 8:30 reggeli
Reggel 7 és 8 óra között buszindulás a külföldi résztvevőknek Budapestre (Ferihegyre, a repülőtérre).
Közreműködő szervezetek: Pasts Inc., Történettudományi Intézet CEU Történelemtanárok Egylete (TTE)
Támogatók: Hans Seidel Alapítvány Francia Intézet Robert Schumann Alapítvány