Egymillió
forintot vihettek haza a többfordulós Monetary – közgazdálkodj okosan!
elnevezésű versenyen. A monetáris politikát szimuláló vetélkedőre óriási
volt az érdeklődés.
(Forrás: FigyelőNET)
Nagyon kiélezett versenyben végül egymillió forintot
vihettek haza a győri Révai Miklós Gimnázium diákjai és tanáruk a Magyar
Nemzeti Bank (MNB) által szervezett többfordulós Monetary –
közgazdálkodj okosan! elnevezésű versenyen. A monetáris politikát
szimuláló vetélkedőre óriási volt az érdeklődés.
A Monetary-játékot szervező MNB a törvényben foglalt
kötelezettségein kívül azt is feladatának érzi, hogy közelebb hozza az
intézményt az emberekhez, megértesse és elfogadtassa a jegybank
működését, a monetáris politika mozgatórugóit, s egyben növelje a
nagyközönség pénzügyi tájékozottságát.
Miért nem elég, ha csak a gazdasági szakemberek tudják,
hogyan működik a gazdaság? – tette fel a diákoknak a kérdést az MNB. A
monetáris hatóság szerint most még csak arról kell dönteniük a
fiatalabbaknak, hogyan költik el zsebpénzüket, azonban nemsokára már
saját rendszeres jövedelemmel fognak rendelkezni. „Fizetésed egy részét
elköltöd majd, másik részét félre fogod tenni, hogy a jövőben nagyobb
értékű árukat vásárolhass. El kell majd gondolkodnod, hogy
megtakarításaidat milyen formában tartsd, hogyan fektesd be. Ha pénzedet
készpénzben tartod, az folyamatosan veszít értékéből. Az infláció
hatását mindannyian érezzük: egyre kevesebb árut vagyunk képesek
vásárolni ugyanannyi pénzből, hiszen az árak
emelkednek.”
A jegybank törvényben
meghatározott elsődleges céljára is nagy hangsúlyt fektetett a játék
során. „Miért van infláció és pontosan mit is jelent? Hogyan
„védekezhetsz” ellene? A jó befektetői döntések következményeként
elérhető hozam valamelyest ellensúlyozza az infláció okozta
elértéktelenedést, sőt, hozzájárulhat vagyonod jelentős gyarapodásához.
Ha érted, hogyan működik a gazdaság, ha birtokában vagy az alapvető
pénzügyi ismereteknek, könnyebben eligazodhatsz a pénzügyi
szolgáltatások sűrűjében is.”
Az
MNB évek óta szervez a lakosságnak, és különösen a diákságnak szóló, a
pénzügyi kultúra fejlesztésére irányuló programokat. Ezt a sorozatot
idén a Monetary nevű közgazdasági vetélkedővel gazdagították – éppen
azért, hogy a középiskolások pénzügyi ismereteit is
mélyíthessék.
Több mint ezer
résztvevő
Az idén első alkalommal
megrendezett országos középiskolai internetes és helyszíni
vetélkedősorozaton több mint ezer 17-18 éves diák vett részt. A
vetélkedőre 3-4 fős középiskolásokból álló csapatok nevezhettek. Minden
csapatot egy tanár segített a felkészülésben. A csapatok három
fordulóban mérték össze erejüket. A selejtezőket követően – amely egy
interneten kitölthető tesztsorból és egy MNB által megadott témában írt
esszé megírásából állt – 25 csapat jutott tovább a második
fordulóba.
A regionális elődöntőket
öt helyszínen rendezték meg: Pécsett, Szegeden, Győrben, Debrecenben és
Budapesten. A továbbjutott csapatoknak kvízkérdések megválaszolásával és
korábban beadott tanulmányuk megvédésével kellett bizonyítaniuk, hogy
helyük van a vetélkedő döntőjében. Az öt legjobb csapat április 7-én
találkozott az MNB budapesti Látogatóközpontjában.
Monetáris tanácsot is
„játszottak” A végső összecsapásban a
csapatok egy elképzelt ország központi bankjának monetáris tanácsaként
hozhattak döntést a jegybanki alapkamat változtatásáról. A változás
mértékét nem, pusztán irányát kellett meghatározniuk. A játék során
saját bőrükön tapasztalhatták azt, hogy mennyire sajátos a monetáris
tanács helyzete. A csapatok döntései és a gazdaságban bekövetkező sokkok
hatására ugyanis folyamatosan változtak a szimulált gazdaság mutatói.
Minden döntésükről – a valós életben működő monetáris tanács mintájára –
írásos közleményt kellett összeállítaniuk, majd a vetélkedő végén
döntéseiket meg kellett indokolniuk az MNB szakértőiből álló zsűri
előtt, egy elképzelt parlamenti beszámoló keretében.
Az, hogy több mint 250 csapat jelentkezett a
vetélkedőre, a szervezők szerint azt jelzi, hogy a tizenéves korosztály
élénken érdeklődik a gazdaság problémái, kérdései iránt. Ezt támasztja
alá az is, hogy a játék nem csupán a közgazdasági szakközépiskolák
diákjait mozgatta meg – gimnáziumok, szakiskolák tanulói is részt vettek
az országos versenyben. A szervezők éppen ezért remélik, hogy az ősszel
induló második vetélkedő is hasonlóképpen sikeres
lesz.
Az MNB kiemelten fontosnak
tartja a lakosság – ezen belül is a diákok – pénzügyi jártassága, az
általános pénzügyi kultúra növelését. Ezért évek óta figyelmet fordít
arra, hogy minél több emberhez eljuttassa üzeneteit.
A jegybank 2004-ben nyitotta meg Látogatóközpontját,
ahol azóta több mint 80 000-en ismerkedtek meg a Magyar Nemzeti Bank
tevékenységével, történetével, a monetáris tanács működésével, vagy
például a közös európai fizetőeszközzel, az euróval.
A jegybank felsőoktatási intézmények tanulói számára
eddig is minden évben rendezett közgazdasági témájú esszépályázatot, a
középiskolások részére viszont először idén indított ilyen többfordulós,
összetett vetélkedőt.