A
közgazdászok több tízezer pedagógus leépítését tartanák szükségesnek a
költséghatékonyság növelése érdekében.
(Forrás:
Népszabadság)
Tény: hazánkban
húsz-harminc százalékkal több pedagógus oktat ugyanannyi tanulót, mint
más fejlett országokban – mondta lapunknak Halász Gábor, az Országos
Közoktatási Intézet főigazgatója. Nálunk ezer felső tagozatos tanulóra
több mint 90 tanár jut: ilyen magas létszám csak a „legendásan rossz”
rendszert alkalmazó Olaszországban és Belgiumban van. Az
OECD-országokban ezer tanulót 70 pedagógus oktat, az Egyesült
Királyságban ötvenet sem.
Halász
szerint a közgazdászok rámutattak a közoktatás eddig szőnyeg alá söpört
hatékonysági problémájára és rendkívül magas munkaerőigényére, a
javasolt tízezres nagyságú létszámleépítés azonban nem hozná meg a várt
eredményt: ugyanazt a tetemes mennyiségű, de gyakran értelmetlen munkát
kevesebb pedagógus látná el, miközben a rossz, de működő rendszer
összeomlana.
Ugyanezért nem vezetne
eredményre a pedagógusok kötelező óraszámának emelése sem. Az
OECD-országok között nálunk a legalacsonyabb a pedagógusok kötelező
óraszáma: felső tagozaton egy évben kevesebb mint 550 órát kell
tartaniuk – más országokban ennél legalább százzal többet. A logika már
ismerős: az óraszámemelés csökkentené a pedagóguslétszámot, de ettől még
továbbra sem lenne kisebb a rendszer munkaerőigénye. A tanároknak
többet kellene dolgozniuk, de munkaidejük nagy részét továbbra is
szükségtelen dolgok végzésére fordítanák. Az alapvető struktúrákat
érintő reformra volna szükség, igaz, annak hatása csak több év múlva
jelentkezne – mondta Halász.
Nálunk
az OECD-országok többségéhez képest két évvel korábban, már az ötödik
osztályban megkezdődik a szaktárgyi oktatás – így jóval több szaktanárra
van szükség. Nemrégiben 18 éves korra emelték föl a tankötelezettség
határát: ilyen sokáig csak Hollandiában, Németországban és Belgiumban
kell iskolába járni. Az oktatásban eltöltött idő nő: egyre több 13
évfolyamos középiskola van, és bevezették a nulladik évfolyamot
(Európában a 12 évfolyamos iskola a jellemző).
És persze: mérethatékonysági gondok is vannak. Ebben
előrelépést jelenthet a kistérségi együttműködés. Egy több iskola
társulásával működő intézményben ugyanis két helyen is oktathat például
egy angoltanár, és igazgatóból is elég csupán egy.