Az
1970-es évek óta egy olaszországi gyűjtő tulajdonában áll az a bizarr
öregasszonyfejet ábrázoló grafika, amelyről most megállapították, hogy
Leonardo Da Vinci műve.
(Forrás: National Geographic)
Giancarlo Ligabue velencei gyáros a tulajdonosa annak a
kisméretű, 6×10 centiméteres rajznak, amelyről most állapították meg,
hogy Leonardo Da Vinci műve. Az alig 6×10 centiméteres rajz
öregasszonyfejet ábrázol profilból. A vonások karikatúra-szerűek, a
tekintet gyűlölködő és az egésszel kontrasztban áll a fejtetőre
biggyesztett virág.
A gyűjtő
harminc évvel ezelőtt egy velencei antikváriusnál vásárolta a
„Leonardo-hangulatú” művet. Bár a képen szerepelt Leonardo neve, a
műkereskedő azt mondta Ligabue-nak, ne ringassa magát
illúziókba.
Egy évvel ezelőtt a
gyűjtő elhatározta, hogy katalógust készíttet kincseiből. Gyűjteményében
többek között szerepelnek Tiepolo-, Piranesi- és Canaletto-rajzok is.
Ekkor határozta el, hogy a Leonardo-hangulatú rajzot megvizsgáltatja egy
szakértővel. A gyáros Paolo Spezzani nemzetközi hírnevű szakértőt kérte
fel a munkára, aki különleges szűrőkkel infravörös felvételeket
készített a rajzról. A szűrők segítségével sikerült feltárni a látható
kép alatt lévő rétegeket.
Az
Öregasszonyfej (Testa di Vecchia) valószínűleg olyan ezüst heggyel
készített skicc, amelyet a művész később tollal és tintával kihúzott. A
szakértő szerint a rajz kétséget kizáróan Leonardo Da Vinci műve. A fotó
azt is kimutatta, hogy talán a XVIII. században beavatkozások történtek
rajta, szokás volt ugyanis abban az időben, hogy a gyűjtők tollal újra
kihúzták a túl gyengén látszó vonalakat vagy kiegészítettek néhány
részletet. Mivel Leonardo rajzai már akkor ereklyéknek számítottak,
annak érdekében tették ezt, hogy műveit megőrizzék az utókornak.
A rajzon ezek a kiigazítások a fül
feletti és alatti vonalakat érintik, míg megmaradt a festő eredeti
tollvonása a frizurán, a virágon, a tekinteten, a kutyára emlékeztető
profilon, amely egyébként más rajzain is meglátható.
A grafikát természetesen újabb eredetiség
vizsgálatoknak is alávetik. Carlo Pedretti, az amerikai Kalifornia
Egyetem Leonardo Tanulmányok Központjának igazgatója például már
jelezte, hogy feltűnő a rajzon, hogy egy része jobb kézzel készült,
miközben Leonardo balkezes volt. Az utolsó vacsorát restauráló milánói
Pietro Marani viszont úgy véli, hogy a jobb kezes részek időben később
kerültek a rajzra.
Amennyiben a
parányi kép valóban Leonardo műve, értéke elérheti a 4 millió
eurót.