A PDSZ tiltakozik: a kormány nem egyeztet, hanem diktál
2006. augusztus 30. szerda, 0:00
Nem
valódi egyeztetésre, sokkal inkább diktátumra készült az anyag – állítja
közleményében a konvergenciaprogram közoktatást érintő fejezeteiről a
PDSZ annak kapcsán, hogy mindössze négy napot kaptak a
véleményezésre.
(Forrás: MNO)
A
PDSZ úgy látja: az anyag tartalmaz már törvénybe iktatott és a PDSZ
által elfogadhatatlannak tartott elemeket is. A szakszervezeti
konföderációknak társadalmi vitára augusztus 25 délutánján bocsátotta a
kormány az anyagot, amelyet – szeptember 1-én be kell nyújtani az
Uniónak, vagyis a „társadalmi vitára” 4 napot adott a kormány. Ez
tükrözi az érdekegyeztetésről alkotott álláspontját nyilván egy ilyen
fontos ügyben. Nem valódi egyeztetésre, sokkal inkább diktátumra készült
az anyag az időzítés szerint – írja a Pedagógusok Demokratikus
Szakszervezete (PDSZ) közleménye a konvergenciaprogram közoktatást
érintő fejezeteit értékelve.
A PDSZ a
programból idézve – „A közoktatási reform célja az esélykülönbségek
csökkentése, az esélyegyenlőség biztosítása, a jelentkező diszkrimináci
felszámolása, az alapkészségek (írás, olvasás, számolás, szövegértés)
megerősítése, a rendszer jelenleginél hatékonyabb működésének
elősegítése, az önkormányzatok társulásának ösztönzése” – megjegyzi: A
fenti céltételezést, amely az esélyegyenlőség javításáról beszél, a
hozzá rendelt „eszközök” nem segítik, hanem gátolják.
A szakszervezet álláspontja szerint az anyag tartalmaz
már törvénybe iktatott és a PDSZ által elfogadhatatlannak tartott
elemeket is. Ezek között említik például, hogy a kormány szerint
ösztönözni kell a társulások további kialakítását, melynek jogi keretei a
közoktatásról szóló törvényben adottak. Eszerint 2008. augusztus 31-ig
az intézményfenntartóknak a 8 évfolyamnál kevesebb évfolyammal működő
általános iskolát, nem önálló, hanem társintézményként kell
működtetniük. Hasonlóképpen elfogadhatatlannak tartja a szakszervezet,
hogy a pedagógust többszáz tanítási órára kirendelhetik más intézménybe.
A PDSZ nem ért egyet a kötelező óraszám emelésével, a heti két óra
„ingyenmunkával”, amely álláspontuk szerint alkotmányellenes.
Ezen két utóbbi elem miatt a PDSZ sztrájkbizottságot hozott
létre korábban.
A PDSZ szerint a
konvergenciaprogram további két pontja újabb aggályokat vet fel. Az
egyik arról szól, hogy „ új szabályozással, pénzügyi ösztönzőkkel
rugalmasabb lehetőséget biztosítunk ahhoz, hogy egy intézményen belül
több közoktatási feladatot lássanak el. Ez által lényegesen
hatékonyabban lehet a meglévő munkaerőt kihasználni, csökkentenilehet az
önálló intézmények számát és ezzel összefüggésben a vezetők számát”. A
PDSZ által kifogásolt másik konvergencia-tétel szerint „az alapfokú
művészetoktatási intézmények finanszírozásánál, a jelenleginél jobban
kell differenciálni a finanszírozás rendszerét. Meg kell teremteni
annaklehetőségét, hogy az alapfokú művészetoktatás beépüljön az iskolai
tanórai oglalkozások keretébe, lényegesen csökkentve ezzel az önálló
intézmények működtetése és finanszírozás iránti
igényt”
A pedagógus szakszervezet
úgy látja, a kormány láthatóan a közoktatást, a gyermekek jövőjét
alárendeli a gazdaságnak, pedig a PDSZ határozott álláspontja szerint a
gazdaság a társadalom szolgálója nem pedig fordítva.
A PDSZ ezért ismételten felhívja mindazon
szakszervezeteket, szakmai szervezeteket, oktatásban dolgozókat, akik/
amelyek egyetértenek kifogásaikkal, hogy nyilvánítsák ki ezirányú
véleményüket. „Lépjünk fel együttesen a közoktatás minőségét rontó, az
abban foglalkoztatottak élet és munkakörülményeit sújtó javaslatok
ellen” – írja a PDSZ közleménye.