A Google 1,6 milliárd dollárért megvette a YouTube-ot
2006. október 10. kedd, 0:00
Létrejött
az év egyik legfontosabb megállapodása: a Google 1,6 milliárd dollárért
felvásárolta a YouTube-ot.
(Forrás: Index)
A történelmi összeolvadást néhány legalább ilyen fontos
megállapodás, valamint a szokásos találgatássorozat előzte meg. Bár a
YouTube – a Yahoo és a MySpace mögött – a világ harmadik
leglátogatottabb webszájtja, a Forrester Research elemzője, Josh Bernoff
nemrégiben azt nyilatkozta, hogy a videómegosztó könnyen a Napster
sorsára juthat, hiszen a felhasználók rengeteg szerzőjogot sértő
tartalmat töltenek fel a YouTube oldalaira. Úgy tűnik,
tévedett.
A Wall Street Journal –
megerősítve a korábbi pletykákat – néhány napja arról írt, hogy a Google
a YouTube felvásárlására készül. Ugyanezt állította a New York Times
cikke is, a tárgyalásokhoz közel álló névtelen forrásra
hivatkozva.
Ezt követte a
videómegosztó szolgáltatás hétfői bejelentése, miszerint tartalmi
megállapodást kötöttek a CBS-szel, a Universal Music-kal és a Sony
BMG-vel. Míg a CBS saját gyártású műsorait népszerűsíti majd a
YouTube-on, a Universal saját zenei videoklip archívumát teszi
elérhetővé, sőt, a YouTube felhasználói több ezer zeneszámot
használhatnak majd fel saját, megosztani kívánt videóik
elkészítéséhez.
A nap híre mégis a
lehetséges YouTube-akvizíció volt. Ugyancsak hétfőn a New York Times
online kiadása írta, hogy tudomásuk szerint a tárgyaló felek már meg is
állapodtak egymással, és a részletek tisztázását követően még hétfőn
bejelentést tesznek. A hír hatására a Google részvényei 2,2 százalékkal,
429,87 dollárra nőttek.
Ekkor már
majdnem mindenki biztosra vehette, hogy lesz megállapodást. Márcsak
azért is, mert egyik fél sajtószóvivője sem kívánt nyilatkozni „a tőzsde
zárásáig”. Néhány órával később pedig nyilvánossá vált: a Google
megtette a történelmi lépést és 1,6 milliárd dollárért megvette a
videómegosztót. A TechCrunch értesülései szerint a YouTube
felvásárlásáért folytatott küzdelemben a legutolsó pillanatig versenyben
volt a Yahoo is, ám végül a Google-nak ért a legtöbbet a videómegosztó
szájt.
Egyes értesülések szerint a
YouTube három alapítója – Chad Hurley, Steve Chen és Jawed Karim –
egyenként 100-200 millió dollárt kaphat, ám az üzlet nagyobb nyertese a
Sequoia befektető cég, mely korábban 11,5 millió dollárral szállt be a
YouTube-ba, és most, a felvásárlást követően állítólag 480 millióval
szállhat ki az üzletből.
A
bejelentést követően a két fél prominensei közös
videókonferencia-beszélgetést tartottak újságírókkal. Chad Hurley, a
YouTube vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a Google hirdetési
platformja kiválóan fog integrálódi a YouTube-ba. A Google részéről azt
hangsúlyozták, hogy a Google keresője fontos fejlesztés lesz a
YouTube-on, valamint azt is nyomatékosították, hogy az akvizíció nem
jelenti a Google Video, vagyis a Google saját videómegosztó
szolgáltatásának végét.
A
megállapodás több szempontból is rekordnak számít. A Google eddigi
legnagyobb dobása a Time Warnerben vásárolt 5 százalékos részesedés
volt, melynek értéke azonban „mindössze” egymilliárd dollár körüli. De
rekord a mostani bevásárlás az úgynevezett webkettes, új közösségi
szájtok felvásárlásának történetében is. Az eddigi csúcstartó a MySpace
volt, melyet tavaly a News Corp 580 millió dollárért vásárolt meg. A cég
vezetője, Ruppert Murdoch korábban azt nyilatkozta, hogy a MySpace-t
jóval alacsonyabb áron kínálták már a Google-nak is, ám nekik akkor nem
kellett a legdinamikusabban növekvő kapcsolatépítő szájt, így végül a
News Cor pkerült helyzetbe.