Korlátozzák a gyermekeket célzó élelmiszerreklámokat
2006. november 7. kedd, 0:00
Az
élelmiszerforgalmazók ne befolyásolhassák reklámokkal a gyermekek
fogyasztási szokásait – erről készülnek tető alá hozni még ebben a
hónapban nemzetközi megállapodást az EU egészségügyi
miniszterei.
(Forrás: Euractiv.hu)
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) november 15-én a
törökországi Isztambulban tart konferenciát, amelyen várhatóan mintegy
50 ország egészségügyi minisztere vesz részt. A WHO előzetes jelentése
felszólítja az illetékeseket arra, hogy csökkentsék a
„marketing-nyomást”, amellyel a kereskedelem az emberek fogyasztási
szokásait igyekszik befolyásolni. A dokumentum szerint különös figyelmet
kell fordítani a sebezhető csoportokra, így a gyermekekre és a
tinédzserekre, akiknek a hiszékenységével nem lenne szabad visszélni
kereskedelmi érdekek miatt.
A BBC
jelentése szerint az Egyesült Királyságban a műsorszórás szabályozásával
megbízott Ofcom még ebben a hónapban megteszi javaslatait az alacsony
tápértékű élelmiszerekkel kapcsolatos reklámok ügyében. Az Ofcom szerint
nem szükséges teljes tilalom bevezetése, ám az egészségért kampányolók
másként vélekednek, ők teljes tilalmat kérnek az egészségtelen
élelmiszerek esetében, még mielőtt túlságosan késő
lenne.
Európában különféleképpen
kezelik a gyermekeknek szánt reklámokat. Törvény tiltja Norvégiában és
Svédországban, irányelvek érvényesek Finnországban és Írországban,
önszabályozó rendszer működik a holland, a portugál és spanyol reklám-
és médiaiparban. Franciaországban a tartósított élelmiszerek, hozzáadott
zsiradékot, édesítőt vagy sót tartalmazó termékek népszerűsítését célzó
tévéreklámokat figyelmeztető felirattal kell ellátni, illetőleg a
reklámozónak egészségügyi kampányokat kell
szponzorálna.
Egyre elfogadottabb,
hogy a gyermekeknek szánt közvetlen reklám esetében a reklámipar által
preferált önszabályozó mechanizmus nem elégséges
eszköz.
Európában a
leglátványosabban a brit gyermekek híznak. 2010-re egymillió elhízott
gyermek él majd az Egyesült Királyságban. A szakemberek szerint sürgősen
cselekedni kell: korlátozni a reklámokat, népszerűsíteni az egészséges
táplálkozást és a mozgást. Az egyik legnagyobb veszélyt abban látják,
hogy a gyermekek világa az elmúlt évtizedekben „kereskedelmiesítve”
lett. Közismert, hogy a reklámirodák gyermekpszichológusokhoz fordulnak
tanácsért, miként manipulálhatnák úgy a gyermekek kívánságait, hogy
azzal kiküszöbölhessék a szülők hatását.
Brit szakemberek különösen az üdítők teljes
reklámtilalmát tartanák indokoltnak, s az édességek fogyasztását sugalló
propagandát is korlátoznák. Ugyanakkor ellentámadást indítanának,
megkísérelve rávenni a gyerekeket az egészséges ételek fogyasztására
vagy legalább megkóstolására.