Az MTE szerint fontosak a gyerekeknek szóló tartalmak
2006. november 13. hétfő, 0:00
Felmérések
szerint a felhasználók jelentős része a televíziós főműsoridőben
internetezik, s a 19 év alattiak – ha van választási lehetőségük –
inkább az internetet választják.
(Forrás: SG)
Mindez azt jelzi, hogy az internetes
tartalomszolgáltatóknak hatalmas a felelősségük a felnövekvő generációk
internetes szokásainak kialakításában, ezért az eddiginél is nagyobb
hangsúlyt kellene fektetni arra, hogy minél több értékes, gyermekeknek
szánt magyar nyelvű tartalom legyen elérhető a világhálón – hangzott el a
Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) által szervezett,
„Az internet bűvölete, a bontakozó gyermeki lélek” címmel tartott
kerekasztal-beszélgetésen.
Az MTE
emellett fontosnak tartja az állami és piaci szereplők közös fellépését
és a hatékony önszabályozást. „Az elő fontos lépés a
tartalomfejlesztésben, hogy elvégezzünk egy átfogó kutatást az igények
felmérésére a gyermekek és a fiatalok körében” – mondta el
vitaindítójában Pintér Róbert, az MTE elnökségi
tagja.
Vince András, a Kidpix.hu
munkatársa elmondta, hogy azért is fontos lenne egy ilyen kutatás, mert
az a tapasztalat, hogy a gyermekeket nem tekintik fogyasztóknak, a
számukra készülő tartalmakkal is inkább a szülőket próbálják elérni.
Szerinte a tartalomszolgáltatók szempontjából is fontos lenne
tájékozódni arról, hogy mit szeretnének a gyermekek az
interneten.
A kiskorúak biztonságos
internet-használatát semmilyen szabályozás nem tudja önmagában
garantálni, annak legfontosabb feltétele a tudatos szülői-nevelői
irányítás, a megszerzett felhasználói tapasztalat átadása családi és
iskolai közösségekben – hangzott el a
kerekasztal-beszélgetésen.
Szalay
Sándor, az Informatika és Számítástechnika Tanárok Egyesületének elnöke
szerint egyelőre meglehetősen nehéz feladat a pedagógusok bevonása, de
komoly erőfeszítéseket tesznek érte. A legégetőbb feladat egy olyan
tájékoztatási és oktatási rendszer kialakítása lenne, amely irányt mutat
az iskolai internet-használatot illetően. Szalay szerint nem alakult
még ki a tanárok természeteses viszonya az internethez és annak aktív
tanórai használatához.
Ennek oka
Szalay szerint elsősorban pénzügyi, hiszen sokan úgy érzik, a meglévő
gépparkra fokozottan kell ügyelni. Ráadásul egyes intézményekben sokáig a
szélessávú internet sem volt megfelelő módon elérhető, és esetenként ez
még ma is problémát jelent.
Az
iskolák viszonya az internethez és annak használatához persze nemcsak a
pedagógusokon, hanem a szülőkön is múlik. Csenki Laura pszichológus
elmondta, hogy elsősorban a szülőkkel találkozik, és a problémák,
amelyekkel felkeresik, már túlzott internet-használatot jelentik. A
szülő gyakran nem érti, hogy mivel foglalkozik a gyermeke, nem is meri
megkérdezni, hiszen úgy érzi, ez csorbítaná a szülői tekintélyét. Ebből a
szempontból is fontos lenne a tájékoztatás és a tudatformálás, a
pozitív oldal hangsúlyozása.
Fontos
lenne a szülő jelenléte az iskolai informatika oktatásban is, hogy az
internet előnyeit együtt ismerjék meg, és ne tekintsék a számítógépet,
internetet „elektronikus póráznak”.
Solymár Károly a GKM Infokommunikációs és e-Gazdasági
Főosztályának munkatársa is elengedhetetlennek tartja a tájékoztatást és
az oktatást, mint mondta, természetes, hogy az állami szférának ki kell
állnia a tájékoztatás és a határozott kommunikáció mellett, ehhez
azonban fontos, hogy – a civil szféra bevonásával – azonosítani tudjuk
azokat a kommunikációs formákat, amelyekkel a leghatékonyabban
megszólíthatjuk a szülőket, a pedagógusokat, vagy éppen a gyermekeket –
olvasható a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete pénteki
közleményében.