• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Iskola, ahová a lógósok is bejárnak
2007. január 9. kedd, 0:00

Ranschburg
szerint a mai iskolarendszer mindenkit megpróbál teljesen kiszorítani
magából, aki kicsit kilóg.
(Forrás: Népszabadság)

Már az első évben nagyon sokat lógtam. Jó, hát hajlamos
vagyok a linkelésre. Elvitt a társaság – meséli Anna, aki kétszer járta
a második évet egy belvárosi gimnáziumban. Felgyülemlő igazolatlan órái
miatt eltanácsolták az év végén. – Az osztályfőnök agyonterrorizált
minket, egy idő után már rettegtem tőle. Utált, mert hangosan nevetek és
megmondom a véleményemet – meséli a lány, majd kora minden hevével
fakad ki: minek megy tanárnak az, aki nem szereti a
gyerekeket?


– Lehetetlen, hogy a
pedagógus minden tanítványát szeresse – véli Ranschburg Jenő
pszichológus. – Itt is, mint ahogy az élet más területein,
elkerülhetetlenül működik a rokonszenv-ellenszenv mechanizmusa. Ebből
következik, hogy vannak a „szeretem gyerekek” és vannak azok, akik
ellenérzéseket váltanak ki a tanárból. Minél ellenszenvesebb egy gyerek,
annál inkább meg akar tőle szabadulni a pedagógus. Nem ritka, hogy a
tanárt annyira irritálja egy-egy diákja, hogy már nem tudja elviselni –
magyarázza, majd hozzáteszi: akkor van baj, ha a pedagógust ellenszenve
vakká teszi a gyerek képességeire is, mert „ha pofátlan, biztosan hülye
is”. Ezt a disszonanciát sajnos általában úgy oldja fel a pedagógus,
hogy leértékeli a gyereket.


– Mindig
összeszorult gyomorral indultam reggel az iskolába. Nehezebben ment a
tanulás, mint másoknak. Viszont, ha visszakérdeztem az órán, a tanárok
lehülyéztek – mondja Gergő, aki végigbukdácsolta az első gimnáziumi
éveket. – Amikor úgy éreztem, hogy tiszteletlenül beszélnek velem a
tanáraim, én is átvettem ezt a stílust. És ez már nem tetszett
nekik.


Gergő folyamatos
kudarcélményei miatt iskolakerülő lett, végül esti gimnáziumba került. A
család szűkös anyagi forrásai miatt azonban dolgoznia is kellett.
Viszont a munka mellett nem tudott tanulni, sorozatban megbukott. Végül
el kellett hagynia az iskolát. Csakúgy, mint Annának.


A bevezetőben bemutatott lányt csak egy ideig
szippantotta magába a környékbeliekből verbuválódott társaság, majd az
állandó füvezésből is elege lett. Azonban sem a szüleivel, sem a
tanáraival nem tudta megbeszélni problémáit.


– Anyuval néha lehetett beszélgetni, de sosem volt elég
ideje rám – meséli. – A tanáraimat nem érdekelte, hogy mi bajom, csak
leadták az anyagot és kész. Egy idő múlva már úgy voltam vele, hogy ha
ők letojnak, én is ezt teszem velük.


Ranschburg szerint a mai iskolarendszer mindenkit
megpróbál teljesen kiszorítani magából, aki kicsit kilóg. Az iskolák
többsége szerinte még mindig a kispolgári értékrendszer tüneteit hordja
magán. Így, aki nem ezt követi, netán annak ellen is áll, azt kiveti
magából.


Anna és Gergő végül a
Belvárosi Tanodában kötött ki, csakúgy, mint Laci.


– Mindig is kívülálló voltam – mutatkozik be a
fiatalember, aki három középiskolát „fogyasztott el”, mielőtt a Tanodába
érkezett. – Részegen, beszíva jártam az órákra, már ha bementem
egyáltalán – mondja. Laci több tárgyból bukásra állt. Megállapodást
kötött az első iskolával: ha elmegy, nem buktatják meg. A többi
iskolában már be sem járt az órákra. Drogok kábulatában élte világát:
bulizott, utazgatott. Egy idő múltán azonban elege lett magából,
változtatni akart.


– Be kell látni,
hogy bizonyos speciális eseteket nem tud kezelni a hagyományos
iskolarendszer – mondja Gulyás Péter, a Belvárosi Tanoda igazgatója, aki
szerint nem is ezzel van a gond, hanem a problémák megoldásának
módjával. Gulyás szerint az iskolának – ideális esetben – a gyerekkel és
a szülővel együttműködve kellene keresnie a megoldást, végső esetben
egy olyan oktatási intézményt, ahol a diák folytathatja
tanulmányait.


– Pozitív jelnek
tekinthető, hogy egyre több intézményvezető és pedagógus keres meg
minket, kér tanácsot – mondja az igazgató.


Ranschburg Jenő élesebben fogalmaz: a hagyományos
pedagógia nem tud mit kezdeni azzal, hogy az iskolások különböző
divathullámok bűvöletében élnek, nem veszik komolyan a normákat, sokan
kábítószert fogyasztanak. A pedagógus pedig, ha nem bír a gyerekkel,
gyakran elégtelenekkel bünteti.


Gergő huszonegy évesen érettségi előtt áll a Belvárosi
Tanodában, középiskolai pályafutásának negyedik
állomásán.


– Nekünk ez a másféle
oktatási stílus jön be. Nem vagyunk béklyóba kötve, oldott hangulatban
tanulhatunk. Itt kaptam kedvet a tanuláshoz, és jó eredményeim vannak –
közli. Anna és Laci is megtalálta a helyét, mindketten érettségi előtt
állnak a tanodában.


A Belvárosi
Tanodában az elmúlt tizenöt év alatt nem változott a jelentkezők száma.
Azok a nehezen kezelhető gyerekek ugyanis, akiknek a szülei nem
engedhetik meg a fizetős iskolát, ide jönnek. Évente több mint kétszáz
fiatal jelentkezik, ám csupán tíz százalékukat tudják
felvenni.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 5.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017