A gyermekeket soha nem látott mértékben bántalmazzák az iskolákban
2007. január 15. hétfő, 0:00
Herczog
Mária szociológus szerint minden iskolának kell lennie egy olyan
nevelési koncepciónak, amely kezelni tudja az intézményen belüli
agressziót.
(Forrás: Inforádió)
Egy Miskolchoz közeli település általános iskolájában 9
és 11 éves gyerekek támadtak rá egy fiatal, törékeny termetű tanárra,
akit rugdostak, fadarabbal és táskával verték a
lábát.
Milyen jogaik
vannak a diákoknak?
Szerencsére sokkal több joga van a gyermekeknek, mint
korábban, de természetesen a tanárnő megrugdosása vagy egymás
bántalmazása és telefonra rögzítése, ez nem tartozik a jogok közé. A
jogok közé az tartozik, hogy a gyermekek személyiségét, identitását, a
méltósághoz való jogát tisztelni kell, és olyan eszközökkel kell őket
tanítani, nevelni és fegyelmezni, amelyek megfelelnek a felnőttek
jogasinak, az emberi jogoknak.
Meddig mehet el egy pedagógus?
Megfoghatja-e egy rosszalkodó kisdiák kezét, és kiviheti-e a táblához,
akár felelni?
Szerintem nem ez a kérdés. Ez egy tüneti probléma. Ha
jóban vannak, ha olyan a hangulat az osztályban, ha a tanárnak
tekintélye van a gyerekek előtt, ha van ebben az iskolában vagy a többi
iskolában valamilyen koncepció arról, hogy milyen módszerrel nevelik,
fegyelmezik, büntetik és jutalmazzák a gyerekeket, akkor természetesen
abba beleférhet, hogy megfogja a kezét. De ugye nem tudjuk, hogy hogyan
fogta meg a kezét, nem tudjuk, hogy ők milyen viszonyban voltak, mióta
tanítja őt, az iskolának milyen pedagógiai, nevelési programja van a
fegyelmezetlenség, az agresszió kezelésére.
Nem attól agresszívek a gyermekek, hogy
túlburjánzanak a jogaik?
Dehogy ettől agresszívek! A gyerekek jogainak
túlburjánzásáról nincs szó. A magyar iskolák nagy része nem ismerteti a
gyerekekkel a jogaikat, sőt a pedagógusok sem ismerik ezeket. Csak
szeretném jelezni, hogy az oktatási ombudsman honlapján is olvasható, de
mindennapos tapasztalataink nekünk is a gyermekvédelemben és az
oktatásban, hogy a gyermekeket soha nem látott mértékben bántalmazzák az
iskolákban felnőttek.
Pedagógusok?
Pedagógusok is nagyon sokszor.
Hogyan lehetne egészséges egyensúlyt
teremteni, hogy a tanároknak is maradjanak jogaik, de tiszteletben
tartsák a gyermekek jogait is?
A tanárnak és a tanítónak számtalan joga volna.
Alapvető pedagógiai kérdés, hogy a gyermeknek joga lenne ahhoz, hogy ne
bántalmazzák, hogy ne alázzák meg, hogy ne rúgják ki az iskolából, ne
szegregálják, mint ahogy az Miskolcon nagy divat. Az a kérdés, hogy
szembe akar-e nézni az iskola és az ott tanító pedagógusok azzal a
nagyon nehéz körülménnyel, hogy a gyermekek nagy részének a szülei sem
kaptak semmi segítséget ahhoz, hogy jól tudják nevelni a gyerekeket,
hogy eléggé, és okosan tudják szeretni őket, hogy kicsi korban
megtanítsák őket – nyilván külső segítséggel is ha kell – arra, hogy
értelmes határokat szabnak a gyermekeknek, miközben a jogaikat
biztosítják.