Magyar oktatásügy: kréta legyen vagy digitális tábla?
2007. február 23. péntek, 0:00
Bűn
lenne megfosztani a diákokat a digitális tábla hasznaitól – mondta az
InfoRádiónak Magyar Bálint.
A
fejlesztéspolitikai államtitkár szerint az iskolák fenntartásának
nehézségeit el kell választani az internet bevezetésétől. Kerpen Gábor, a
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke ezzel szemben úgy
véli, először megfelelő munkakörülményeket kell teremteni, vagyis
krétára és jó minőségű székekre sokkal inkább szükség van az iskolákban,
mint digitális táblákra, amely személytelenné teszi az
oktatást. Nem igazán történt technológiai
változás a magyar oktatási eszközök használatában az elmúlt
száz-százötven évben – mondta Magyar Bálint az InfoRádiónak. A
fejlesztéspolitikai államtitkár kifejtette: az internet már bejutott az
iskolákba, a következő feladat az, hogy a tantermekbe is bevezessék a
világhálót.
Magyar Bálint elmondta,
az interaktív tábla számítógéppel és projektorral együtt használható,
vagyis ezáltal minden internetes tartalmat ki lehet
vetíteni.
Az államtitkár előnyként
említette, hogy a digitális tábla egy hatalmas érintőképernyős
számítógépként üzemelhet, így a tábla előtt tud a diák feladatokat
megoldani, a számítógép pedig megjegyzi a diák teljesítményét,
megkönnyítve az adminisztrációt.
Ez
az eszköz a figyelemhiányos gyermekeket is leköti, valamint segíti a
társadalmi különbségek csökkentését – hangsúlyozta Magyar Bálint.
Hozzátette: bűn lenne megfosztani ettől a diákokat.
A volt oktatási miniszter leszögezte: nem szabad
szembeállítani a digitális táblák bevezetését az iskolák fenntartási
nehézségeivel, mivel az intézmények felújítására 120-140 milliárd
forintot szán a kabinet a második nemzeti fejlesztési terv részeként,
míg az Intelligens Iskola Program közel 40 milliárdból
megvalósítható.
Hogy pontosan hány
eszközt szereznek be, az az ártól függ, de a tervek szerint egy eszközre
900 ezer forintnál többet nem fordíthatnak, így mintegy 40 ezer
tanteremben lehet digitális tábla. Az iskolák többsége két felmérés
során is az interaktív táblát jelölte meg a szükséges informatikai
fejlesztések terén – tette hozzá Magyar Bálint. Példaként említette,
hogy Angliában két év alatt szerelték fel az összes tantermet az
eszközzel, míg Mexikóban 150 ezer digitális táblát üzemeltek
be.