AI: aggasztó a roma gyerekek helyzete Magyarországon
2007. március 21. szerda, 0:00
A
rasszizmus és a hátrányos megkülönböztetés ma is súlyos gond az Európai
Unió tagállamaiban, Magyarországon leginkább a roma gyerekek
elkülönített, kisegítő osztályokban való oktatása jelent komoly
problémát.
(Forrás. MTI)
A
rasszizmus és a hátrányos megkülönböztetés ma is súlyos gond az Európai
Unió tagállamaiban, Magyarországon leginkább a roma gyerekek
elkülönített, kisegítő osztályokban való oktatása jelent komoly
problémát – állapította meg az Amnesty International (AI) nemzetközi
jogvédő szervezet Brüsszelben, a rasszizmus elleni világnap alkalmából
kiadott közleményeiben.
Az Amnesty
International (AI) nemzetközi jogvédő szervezet saját közlése szerint
rendkívüli módon aggasztja az esélyegyenlőség megteremtésével
kapcsolatos ígéretek és a gyakorlat között tátongó szakadék. A szervezet
éppen ezért az Európai Bizottságnak, az Európai Tanácsnak és az Európai
Parlamentnek elküldött levelében kézzelfogható intézkedéseket sürgetett
a faji megkülönböztetés
megszüntetésére. Mint az az emberi jogi
szervezetnek az elmúlt két évben folytatott kutatásaiból kiderült,
Nagy-Britanniában és Franciaországban elsősorban a muzulmán vallású
közösségekhez tartozókat sújtja hátrányos megkülönböztetés,
Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban pedig a bevándorlók
és a menedékkérők jogai csorbulnak a leggyakrabban. Számos közép-európai
országban a romákat fosztják meg a mindenkit megillető gazdasági,
szociális és kulturális jogoktól. Az AI
felszólította az EU tagállamait, hogy még idén, az esélyegyenlőség
évében írják alá, és ratifikálják az európai emberi jogi egyezményhez
fűzött (a hátrányos megkülönböztetésről szóló) tizenkettedik kiegészítő
jegyzőkönyvet, egyszersmind készítsenek nemzeti akciótervet a rasszizmus
ellen, amint arra 2001-ben a dél-afrikai Durbanben rendezett rasszizmus
elleni világkonferencián kötelezettséget
vállaltak. Ami Magyarországot illeti, az AI
megállapítása szerint továbbra is komoly probléma a roma gyerekek
szegregált – elkülönített, kisegítő osztályokban, illetve kisegítő
iskolákban folyó – oktatása. Noha a magyar kormány számos lépést tett az
elkülönített oktatás megszüntetése érdekében, „egyelőre hiányzik a
szegregációt megszüntető programok nyomon követése és hatásvizsgálata” –
írták a jogvédők, rámutatva, hogy „a roma gyerekek elkülönített,
alacsonyabb színvonalú oktatása súlyosan diszkriminatív, és gyakran
egész életükre megfosztja őket a többségi társadalomban az egyenlő
életesélyektől”. Az Amnesty International
célja, hogy egyetlen roma gyerek se kerüljön speciális tanulócsoportba
pusztán a származása miatt, a hatóságok folyamatosan ellenőrizzék ezen
osztályok összetételét és – ha szükséges – a roma gyerekekkel foglalkozó
tanítók és tanárok tevékenységét. Célul tűzték ki azt is, hogy az
általános iskolai oktatók részesüljenek az előítéletek megszüntetését
célzó képzésben.