Sok a kérdőjel a tanárok teljesítményértékelésénél
2007. április 4. szerda, 0:00
A tanári
munkát minősítő teljesítményértékelési rendszert vezet be az oktatási
tárca 2008-tól. A helyzet azonban nem egyszerű: bár a cél érthető, a
szándék nemes, a pedagógus szakszervezet alelnöke nem tudja, miből
fogják jutalmazni a tanárokat.
(Forrás: origo)
„Az értékelés szempontjai között a többletmunka, a
korrepetálások, az egyéni foglakozások, a diákkal és szülőkkel tartott
kapcsolat minősége is szerepet játszhat” – nyilatkozta Arató Gergely, az
oktatási tárca államtitkára a Népszabadságnak a múlt héten.
Árok Antal, a Pedagógusok
Szakszervezetének alelnöke ennek kapcsán az nyilatkozta, a
teljesítményértékelési rendszer bevezetése indokolt, de az eltérő
társadalmi helyzetű régiók és diákok miatt korántsem egyszerű. „Egy
elitgimnázium tanulóinak eredményes oktatása nyilván kevesebb gondot
okoz, mint a hátrányos helyzetű, problémás családi hátterű tanulóké”-
mutat rá.
Az alelnök szerint a
működőképes teljesítményértékelés a diákok helyzetével is számoló, a
hangsúlyt a hozzáadott értékre tevő rendszer alapján jöhet
létre. „A jó pedagógusi munka nyilvánvalóvá teszi, melyik diák
honnan jött, meddig jutott, miközben lexikális ismeretek mellett a
mindennapokban hasznavehető készségeinek fejlesztésére teszi a
hangsúlyt. ” A rendszer tehát azokat a pedagógusokat jutalmazná, akik a
számon kért tananyagon túl a mindennapi életben jól kamatoztatható
gyakorlati tudással gazdagítják a tanulókat – például olvasási,
szövegértési készségfejlesztéssel, nyelvismerettel,
kommunikációval.
Árok Antal
hozzátette: bár a teljesítményértékelési rendszer elképzelhetetlen
pénzbeli jutalom nélkül, jelenleg a nemes szándék ellenére sem nagyon
várható többletkereset a legjobbaknak. A hatályos jogszabályok
értelmében a jól teljesítő pedagógusok teljesítményének értékelésére
fejenként bruttó 5200 forint fordítható az oktatási intézmények pénzügyi
keretéből – mindez éves szinten.
A
PSZ elnöke szerint félő, a teljesítményt gyakorlatilag nem jutalmazó
értékelési rendszer inkább ellenérzést, mintsem motivációt szül majd a
tanárokban. Ez azonban nem meglepő, ugyanis a kemény szellemi
megterheléssel járó munkáért senki nem szeret csupán vállon veregetést
kapni elismerésül. A Pedagógusok Szakszervezete egyébként jelenleg is
keresi a módját, miként lehetne a teljesítményértékelés mellé pénzügyi
forrásokra is szert tenni.
Szerettünk volna az Oktatási és
Kulturális Minisztériumtól konkrétumokat is megtudni a tervezett
teljesítményértékelési rendszerről, ám megkeresésünkre egyelőre nem
érkezett válasz.