Amerikában
az esélyegyenlőség nevében sok középiskola laptoppal látja el a
diákokat.
(Forrás: Metazin)
Felmérések szerint azonban a számítógépektől nem javul a
tanulmányi eredmény. Egyre több iskolában úgy döntenek, hogy felhagynak
a költséges próbálkozással.
„A New
York állambeli Liverpool középiskolájában a diákok az iskolától kapott
laptopokon pornográf internetes oldalakat nézegettek, feltörték helyi
vállalkozások honlapját, és a dolgozatok megoldásait megosztották
egymással. Az iskolakerület vezetése úgy döntött, hogy a jövőben nem ad
laptopot a diákoknak” – olvassuk a New York Timesban.
Amerikában sokan remélték, hogy ha számítógép és
internet lesz az osztálytermekben, szívesebben tanulnak majd a diákok –
adta hírül másfél éve a Metazin. Az egyetemek közel felében már van
vezeték nélküli internet hozzáférés, de az eredmény lehangoló. Az
egyetemisták még előadás közben is interneteztek, online sakkpartikat
játszottak, chateltek a haverokkal, vagy épp webáruházakban vásároltak.
Nem meglepő, hogy felmérések szerint attól, hogy az órákon lehet
internetezni, nem lett jobb a diákok eredménye. Sőt, a túlzásba vitt
otthoni internetezés is inkább rossz hatással van a diákok
teljesítményére.
„A jövő
osztályterme”, „A tanulás szabadsága” és hasonló hangzatos elnevezésű
programok keretében, az elmúlt években számos középiskola laptopokat
vásárolt diákjainak. Elsősorban azt szerették volna elérni, hogy a
szegényebb diákok is időben elsajátítsák az alapvető informatikai
ismereteket, és megismerjék az internetet. Az eredmény azonban éppoly
lehangoló, mint az egyetemek esetében.
„Hét év elteltével kijelenthetjük, hogy a laptopok nem
javítottak a diákok teljesítményén. Sőt, a tanárok szerint inkább csak
zavarják a gyerekek tanulását” – nyilatkozta a liverpooli iskolaszék
elnöke. Egy nemrég készült felmérés kimutatta, hogy a számítógépes
oktatási anyagokat használó diákok sem matematikában, sem olvasásban nem
értek el jobb eredményt, mint a hagyományos módszerekkel tanuló
társaik.
Ezért egyre több
középiskolában döntenek úgy, hogy felesleges számítógéppel ellátni a
diákokat, és a több száz millió dollárt felemésztő programokat nem
folytatják. A liverpooli középiskolában például évi 300 000 dollár (60
millió forint) állami támogatást fordítottak a laptop-programra, és a
szülőknek még havi 25 dollár (5 000 forint) bérleti díjat is kellett
fizetniük.
„Az egészet rablásnak
éreztem” – nyilatkozott az egyik megkönnyebbült szülő, aki szerint az
iskolai laptopnak csak annyi haszna volt, hogy fia sokat fejlődött a
számítógépes ügyességi játékokban.