Bécsben
számos szakember gyűlt össze, hogy az intelligens web jövőjéről fejtsék
ki gondolataikat és információkat, illetve tapasztalatokat
cseréljenek.
(Forrás: SG)
Az
osztrák fővárosban tartják az Első Európai Szemantikus Technológiai
Konferenciát (ESTC), amelynek célja az emberek és legfőképpen az ipar
vezetőinek megismertetése a szemantikus webbel és a valódi mindennapos
használatának elterjesztése. Az ESTC-n többek között az Audi, a British
Telecom, a SAP, a Siemens és a Vodafone mellett számos kutatóintézet és a
cambridge-i, a darmstadti és az innsbrucki egyetem munkatársai vesznek
részt.
„Friss tanulmányok szerint
2010-ig a szemantikus technológiák piaca 40 milliárd dolláros lesz
vagyis a jelenleginek a többszörösére fog nőni. Európában már most egyre
több cég alakul, amelyek megpróbálják az intelligens webben rejlő
lehetőségeket kiaknázni” – jelentette ki John Davies, a British Telecom
képviselője. Ora Lassila, a Nokia kutatóközpontjának munkatársa úgy
vélte, a cél egy olyan intelligens web létrehozása, amely a
felhasználóknak az eddiginél nagyobb szabadságot biztosít és amelyik
fontos alapja lehet az ubiquitous computing vagyis egy mindent behálózó
rendszer elterjedésének.
Tim
Berners-Lee korábban úgy jellemezte a szemantikus webet, mint a
hagyományos web kiterjesztését, amely megérti a benne lévő tartalmakat,
ezáltal megkönnyíti az ember és a gép kapcsolatát, közös munkáját.
„2001-ben a szemantikus web még science-fiction volt. Jelenleg is még
számos alkalmazás szabályosan fogva tartja az információkat és adatokat.
Ez szerintem sértő. A felhasználók szabadságát maximalizálni kellene.
Szinte mindent mi, emberek csinálunk, a munkánk emiatt gyakran elveszik a
jelentéktelen részletekben. A rendszereknek a jövőben meg kell majd
érteniük, hogy mit szeretnénk” – mondta Ora Lassila.
A kutató kiemelte, hogy a Nokia a cambridge-i egyetemen
lévő kutatóközpontjával közösen a Connecting Me nevű projekt keretében
jelenleg is egy olyan mobiltelefonon dolgozik, amelyben már helyet
fognak kapni a szemantikus technológiák. Így a szociális hálózatok
információmenedzsmenti feladatokat is elláthatnak. A cél, hogy a
készülék ne csak név szerint ismerje fel a hívó felet, hanem tisztában
legyen azzal is, milyen kapcsolat fűz bennünket
hozzá.
„Valósággal éhesek vagyunk az
információkra, majdnem belefulladunk az adatokba. Így viszont úrrá
lehetünk ezen a problémán” – vagyis Lassila szerint a jövőben csak
avalóban fontos dolgokkal kell majd foglalkoznunk.