Válságban a középiskolai természettudományos képzés
2007. szeptember 14. péntek, 0:00
Súlyos
válságba kerülhet a középiskolai természettudományos képzés a következő
évtized közepétől, ha nem történik kedvező fordulat.
(Forrás:
MTI)
Ezt mondta Kroó Norbert
fizikus, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) alelnöke, a Rátz Tanár Úr
Életműdíjat odaítélő Alapítvány a Természettudományos Oktatásért
kuratóriumának elnöke.
Kroó Norbert
szerint sürgős cselekvésre van szükség annak, a 90-es évek elején
kezdődött kedvezőtlen folyamatnak a visszafordítására, amelynek
következményeként ma már kevés a jól képzett középszintű tanár, a szakma
fokozatosan elöregszik, s nincs kellő utánpótlás.
Ismertetése szerint a középfokú reáloktatásban 70
százalékos a negyven év feletti tanárok aránya, míg a harmincon aluliaké
alig 8 százalékos. Ráadásul a tanári pályát választók felvételi
ponthatára idén az államilag finanszírozott nappali tagozatos fizika és
matematika szakokon az intézmények nagy részében már 90 pont alá
süllyedt. „Az alacsony belépési küszöb könnyen az oktatás színvonalának
romlását eredményezheti. A valóban tehetséges, felkészült diákok nem a
tanári pályát, hanem a versenyszférát választják, így a pedagógusi
pályára a kisebb tudású hallgatók jelentkeznek” – fogalmazott Kroó
Norbert. Mint kiemelte, a hanyatlás legjobban a fizikatanárok képzésében
érhető tetten, ahol a rendszerváltás óta a „szaktanár-kibocsátás” a
felére csökkent.
Az MTA alelnöke
problémaként említette az alacsony óraszámot is, holott – mint arra
rámutatott – „a fizika sok mindennek” teremti meg az alapját. „Ha azt
akarjuk, hogy a következő nemzedékek képesek legyenek megállni a
helyüket, ezen a területen kell a legtöbbet áldozni” – hangsúlyozta a
kuratórium elnöke. Elmondta, hogy másutt is gondok vannak a reáltárgyak
oktatásával, de a fejlett európai országokban már hosszabb ideje
fokozott figyelmet fordítanak erre a problémára. Példaként Angliát hozta
fel, ahol a középiskolai fizikatanár-hiány megoldására fizetésüket a
többi tanár bérének duplájára emelték.
Idén hetedik alkalommal hirdeti meg az Alapítvány a
Természettudományos Oktatásért kuratóriuma a Rátz Tanár Úr Életműdíj
pályázatát: az elismeréssel olyan tanárokat jutalmaznak, akik sokat
tettek a reáloktatásért.
A díjjal
minden évben két-két fizika-, matematika-, kémia- és biológiatanárt
jutalmaznak, olyanokat, akik pályájuk során különösen sokat tettek a
hazai reáloktatásért és a reálértelmiségiek következő generációiért. A
személyenkénti egymillió forintos díjjal az alapítvány kuratóriuma az
elmúlt hét év alatt negyven pedagógus munkáját jutalmazta.