A
közelmúltbeli PISA-jelentés – többek között – lehangoló képet fest a
magyar diákok szövegértési és logikai készségeiről,
képességeiről.
(Forrás: Hírextra)
Az oktatásnak egyre inkább ezek fejlesztéséről kell
szólnia a lexikális tudásanyag sulykolása helyett. Vannak ehhez
korszerűen képzett tanáraink?
Dr.
Horváth Péter, a Pedagógusok Szakszervezete Országos Irodájának
igazgató-titkára fontosnak, ám egyben hiányosnak is tartja a tanárképzés
megújítására tett lépéseket.
Mennyire egységes a pedagógustársadalom abban, hogy
reformra szorul a tanárképzés Magyarországon?
Ez az egyik legnagyobb vitatéma ma szakmai körökben. A
fő problémát az okozza, hogy a pedagógusoknak, mint iskolában dolgozó
embereknek más a véleménye, mint az irányítóknak, a tudományban, a
képzésben dolgozóknak. Ez abból az ellentmondásból fakad, amelyik az
egész magyar pedagógusképzést 50 éve jellemzi. Az iskolázás tömegessé
válásának problémái nem hagyták érintetlenül a pedagógusokkal szemben
támasztott igényeket sem, amelyeket nem mindig tudott követni a
pedagógusképzés, mint tudomány. Ehhez az is hozzájárul, hogy az utóbbi
években nagyon visszaesett a pedagógusok társadalmi presztízse. Sok
esetben nem olyan pedagógus került ki az főiskolákról, egyetemekről,
amilyeneket az iskolákban szívesen láttak volna. Erre a problémára nem
biztos, hogy a bolognai folyamat adekvát választ tud adni. Például nem
tudni, hogyan lehet adaptálni az eddigi, olyan típusú képzést, amelyik a
képzés hosszának idejével különböztette meg az általános iskolában
tanító pedagógusoknak a képzését illetve a középfokú oktatásban
tanítókét. Most pedig csak a tanítóknak, gyógypedagógusoknak és
szakoktatóknak lesz a bolognai alsó szinten való képzése egységes, és
jelent olyan megoldást, hogy azzal dolgozni is tudjanak a végzettek.
Ezzel szemben akik speciálisan, egységes tanárképzés címen beiratkoznak
ennek az új, bolognai képzésnek a fokozataiba, azzal kerülnek szembe,
hogy három év után nem folytathatják automatikusan a tanárrá váláshoz
szükséges tanulmányaikat, hanem csupán egy részük fog majd az eredményei
alapján továbbjutni. Hogy itt valamiféle differenciálás lesz, az talán
segít abban, hogy a minőségi oktatás biztosítva lesz, de nem oldja meg
azt a problémát, hogy mi lesz azokkal, akik csak azt a három évet fogják
elvégezni.