Hazafiság-vita: „Az ország történelme morálisan bizonytalan”
2008. február 4. hétfő, 0:00
A
diákokat nem kellene hazafiasságra nevelni az iskolákban – vélik
kutatók. A Londoni Egyetem Képzési Intézetének munkatársai szerint a
gyerekeket azért nem szabad Nagy-Britannia szeretetére buzdítani, mert
az ország történelme „morálisan bizonytalan”. (Forrás:
Inforádió)
A brit kormány korábban
arra hívta fel a tanárok figyelmét, hogy munkájukkal igyekezzenek
fejleszteni diákjaik nemzeti identitását és segítsenek nekik megszeretni
az országukat.
Szakértők szerint azonban a kormány
elképzelése rossz. A Londoni Egyetem Képzési Intézetének munkatársai,
Michael Hand és Jo Pearce azt állítják: a patriotizmust „vitás
kérdésként” kellene kezelni az iskolákban, mivel Nagy-Britannia
történelme „morálisan bizonytalan”.
„A hazafiasság
egy ország iránti szeretetet jelent, de az országok vajon alkalmas
tárgyai a szeretetnek?” – tette fel a kérdést Michael Hand, aki
szerint rossz, ha a dolog, amit szeretünk,
erkölcstelen.
„Mivel az egyes országok történelme a
legjobb esetben is morálisan bizonytalan, nyitott kérdés: jó-e, ha az
állampolgárok szeretik az országukat” – fejtegette a
szakértő.
A két kutató több mint 300 londoni
középiskolai tanárt kérdezett meg a témával
kapcsolatban.
Az elemzésből kiderült: a tanárok
háromnegyede kötelességének érezte, hogy figyelmeztesse tanulóit a
hazafiasság veszélyeire, és csupán 9 százalékuk gondolja azt, hogy az
iskoláknak támogatniuk kellene a patriotizmust.