• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Februárban kezdődik az OECD pedagógus vizsgálata
2008. február 8. péntek, 0:00

Az OECD
TALIS vizsgálat keretében 200 általános iskola és gimnázium igazgatóit
és 5-8. osztályban tanító pedagógusait kérdezik meg arról, hogy milyen
körülmények között dolgoznak, hogyan ismerik el munkájukat, milyen
szakmai fejlődési lehetőségeik vannak. (Forrás: OKM)

Ez az első olyan nemzetközi vizsgálat, amelynek célja
összehasonlítható információk gyűjtése az oktatás és nevelés
legfontosabb szereplőiről – a pedagógusokról.


Miért van szükség nemzetközi pedagógus
vizsgálatra?


Számos
OECD országban válságban van a közoktatás munkaerő ellátása: az ún.
„tudásiparágak” agyelszívó hatása érvényesül a pedagógus munkaerőpiacon
is. Miközben a gazdaságilag fejlett országokban a társadalom a
súlyosbodó szociális és népesedési problémák következményeinek
elhárítását az iskolától és a pedagógusoktól várja, a tanárok
kiválasztására, felkészültségük karbantartására, munkafeltételeik,
iskolarendszeren belüli karrierépítési lehetőségeik fejlesztésére:
röviden a jól képzett tanárok megtartására kevés figyelem fordítódik.
Ezen kíván változtatni az OECD TALIS vizsgálat, amelynek távlati célja a
hatékony és méltányos pedagógus munkaerő politika megalapozása
nemzetközileg is összehasonlítható mutatók
segítségével.


Miről,
kikről szól a vizsgálat?


A TALIS vizsgálat háromévente ismétlődő, pedagógusoknak
és pedagógusokról szóló kérdőíves kikérdezés segítségével adatok gyűjt A
tanári munka szakmai elismerése


   1. a tanári hatékonyságról és a
tanítás minőségéről
   2. az iskola
munkahelyi környezetéről
   3. A pedagógusok
szakmai fejlődéséről, képzéséről,
továbbképzéséről
   4. Az iskolák közötti
egyenlőtlenségekről.


A 2008-ban
megvalósuló első felmérési ciklusban az 5-8. évfolyamon tanító tanárokat
kérdezik meg . 2012-ben előreláthatólag a tanítók, majd a harmadik
ciklusban a középfokon tanító tanárok megkérdezésére kerül
sor.


Kik vesznek részt
a vizsgálatban?


A
TALIS vizsgálat véletlen mintavételen alapuló kérdőíves kikérdezés. A
vizsgálat nemzetközi szervezője országonként 200 olyan iskolát
választott ki a teljes iskolalisták alapján, amelyekben az alapfokú
iskolázás felső szakaszában (nálunk 5-8. évfolyamon) diákok tanulnak. A
vizsgálat megkérdezettjei az iskolák igazgatói, illetve a kiválasztott
korosztályt tanító tanárok.


A
mintában arányos képviseletet biztosítottak a városi és falusi
iskoláknak, a nagy és kis iskoláknak, a különböző típusú iskoláknak
(nálunk az általános iskoláknak és 6-8. évfolyamos gimnáziumoknak). A
kiválasztott iskolákban véletlenszerűen kiválasztott 20 pedagógust
kérnek fel egy 45 perces kérdőív megválaszolására. Ugyanakkor az iskola
igazgatóját is felkérik egy neki szóló, kb. 40 perces kérdőív
kitöltésére. A vizsgálattal kapcsolatos adminisztrációt kérdezőbiztosok
végzik, akik a kiválasztott iskolákat megkeresik.
A vizsgálat
adatgyűjtésére 2008. február, március és április hónapban kerül sor. Az
első nemzetközi és hazai eredmények közlése 2009 szeptemberében várható.
Magyarországon a vizsgálat szervezője az OKM megbízásából az
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a lebonyolítást a TÁRKI
Társadalomkutató Intézet végzi.


Mi a vizsgálat
haszna?


A PISA
eredmények számos ország politikusait és közvéleményét sokkolták.
Magyarország ezek közé tartozott. Az elemzések azonban a tanárok
nézőpontját nem tükrözik, nem is tükrözhetik, hiszen a PISA vizsgálat
megkérdezettjei az iskolaigazgatók és a diákok voltak. Az OECD TALIS
vizsgálata az első olyan nemzetközi vizsgálat-sorozat, amelynek
elsődleges megkérdezettjei a tanárok. A vizsgálat eredményeként olyan új
nemzetközi és sajátosan hazai tényfeltáró elemzések várhatók, amelyek a
pedagógus munka szakmai megbecsülésének jó gyakorlatait tárhatják fel,
illetve a pedagógiai munka sajátos szempontjaival szembesítik az
oktatáspolitikai döntéshozókat.


Vannak-e személyes következményei a
részvételnek?


A
vizsgálat tervezőinek meggyőződése, hogy az emberi erőforrás – a tanári
kar – az iskola legnagyobb értéke. Ahhoz, hogy erről hiteles
információkat kaphasson az oktatásirányítás, maguknak a testület
tagjainak a konstruktív, kölcsönös bizalmon alapuló együttműködése
szükséges.


A vizsgálat során a
felkeresett tanároktól, illetve iskolaigazgatóktól egy-egy 45, illetve
40 perces kérdőív kitöltését kérik. A felmérés tervezői gondosan
ügyeltek arra, hogy a kérdőív hosszúsága elviselhető legyen. Azt viszont
kérik, hogy a kitöltő szánja rá azt az időt, ami a figyelmes
olvasáshoz, a válaszok mérlegeléséhez szükséges.


A vizsgálat vezetői a kérdőív kitöltésével
rendelkezésre bocsátott személyes információk bizalmas kezelését
garantálják. Az OKM által megadott teljes iskolajegyzék alapján az OECD
által megbízott intézmény választotta ki a vizsgálatban résztvevő
iskolákat, s ezen belül a tanárokat, akiknek nevét sem a kérdezőbiztos,
sem a vizsgálat anyagának feldolgozói nem ismerik meg. A vizsgálat
eredményeiről összesített adatok kerülnek közlésre, egyedi iskolai
adatokat az elemzők nem adhatnak ki sem iskoláknak, sem
önkormányzatoknak sem más hatóságoknak.


Milyen hazai testületek támogatják a
TALIS vizsgálatot?


A
vizsgálatot támogatja a Pedagógus Szakszervezet, A Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezete, a Tanárképzők Egyesülete, a Gimnáziumok
Országos Szövetsége. Képviselőik tagjai a vizsgálat Felügyelő
Bizottságának. E szervezetek képviselői egyetértenek abban, hogy az OECD
tanárfelmérés alkalmat ad a pedagógusok szakmai és munkavállalói
szempontjainak megfelelő, a pedagógiai munka minőségét és feltételeit
feltáró helyzetelemzésre, hosszú távon az iskolai tanítás feltételeinek
javítására.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Történelemtanárok (35.) Országos Konferenciája

Szlovák-magyar közös múlt – ismeretekkel a történelmi tévhitek eloszlatásáért

A Történelemtanárok (35.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2025. évi díjazottja: Kovács Zoltán

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Galéria

Cigányok a történelemtanításban

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017