Másodszor
próbálják rekonstruálni Johann Sebastian Bach (1685–1750) arcvonásait.
Az arca, a haja és a szeme színe most is titok marad. (Forrás:
hvg.hu)
A munkát Caroline Wilkinson antropológus végzi
az eisenachi Bach múzeum felkérésre. A skót tudós korábban többek között
Tutanhamon fáraó és Szent Miklós arcvonásait és testfelépítését is
rekonstruálta. A negyedik századi szentről például kimutatta, hogy a
közkeletű Mikulás-ábrázolásokkal ellentétben nem nagydarab,
pirospozsgás, kedves figura volt, hanem zömök férfi kemény arcvonásokkal
és törött orral. Száznegyven évvel Bach
halála után, 1890 körül kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy
pontosan hol nyugszanak a zeneszerző földi maradványai. „Hat lépéssel a
János-templom déli kapuja előtt” – a lipcsei templom
feljegyzéseiből csak ennyi derült ki. Ezért aztán 1894-ben Wilhelm Nis
anatómus és munkatársai megvizsgálták a régen felszámolt temető
sírhelyén talált csontokat. A maradványok eredetiségén kívül azt is
sikerült megállapítani, hogy milyenek voltak Bach arcvonásai. „Ez volt
az első tudományos igényű arcrekonstrukciós vizsgálat” – mondta
Jörg Hansen, a múzeum igazgatója.
Wilkinson felhasználja
az 1894-ben készült bronz koponyaöntvényt, a vizsgálat során keletkezett
feljegyzéseket és vázlatokat, és a legmodernebb technikával
megvizsgálja a maradványokat is, de a barokk muzsikus szem-, illetve
hajszíne és az arcbőrtípusa így is titok marad.
Ennek oka az Eisenachban született zeneszerzőről
készült ábrázolások kétes hitelessége, és a hiteles ábrázolások
ellentmondásossága – mondta Hansen. Bach bizonyíthatóan csak
egyszer ült modellt festőnek, 1746 körül, Lipcsében. A portrét Elias
Gottlob Haussmann készítette, aki a német nagyváros minden jelentős
személyiségét megfestette. „Ez a mi nagy problémánk” – mondta
Hansen. A festő ugyanis sorozatban gyártotta a képeket egy kaptafára,
Bachról ráadásul kettőt is, és nem mindig ügyelt a részletekre. Az első,
1746-ban készült portrét többször restaurálni kellett, legutóbb
1912-ben. 1950-ben aztán Amerikában előkerült egy remek állapotban
fennmaradt másolat. Szakértők szerint az 1748-ban készült olajfestmény
minden kétséget kizáróan eredeti Haussmann. Így tehát van két autentikus
portré, az egyik viszont kékszeműként ábrázolja Bachot, a másikon pedig
barna a szeme, és mindkettőn parókát visel.
Caroline Wilkinson munkája, a zeneszerző viaszból
készült fejszobra a Bach az orvostudomány tükrében című kiállításra
készül, amely március 21-én, Johann Sebastian Bach születésnapján nyílik
meg az eisenachi múzeumban.