Meghamisítják az iraki történelmet az angol iskolákban
2008. március 27. csütörtök, 0:00
Nagy
Britannia legnagyobb pedagógus-szövetsége azzal vádolja a védelmi
minisztériumot, hogy megszegi az iraki háború tanítására vonatkozó
törvényt. (Forrás: Múlt-kor)
A tanárok már
most is bojkottálják a hadsereg által javasolt tantervet, amely
szerintük propagandacélokat szolgál, és egyáltalán nem tesz említést a
háború polgári áldozatairól és következményeiről. A pedagógusok úgy
vélik, hogy az iraki háború oktatásra megadott előírások arra
irányulnak, hogy a háború megkezdésének 5. évfordulójára célzatosan
átírják az iraki történelmet.
„Nem a hadsereget
akarjuk támadni, erről szó sincs. Tudjuk, hogy sok országban igen
hasznos béketeremtő munkát végeztek. Mi egy gyakorlatot támadunk, ami
megengedhetetlen az iskolákban. A fő kérdés, hogy tisztességes és
kiegyensúlyozott nézeteket akarunk közvetíteni, vagy előítéletet és
propagandát” – véli Steve Sinnott, a NUT
főtitkára.
A szövetség
aggodalmát a védelmi minisztérium azon terve váltotta ki, amely vitára
ösztönözte volna a diákokat az iraki háborúval kapcsolatban. A tanulók
számára összeállított terv Irak újjáépítését helyezi előtérbe,
megemlítve, hogy 5000 iskola és 20 kórház épült, de a civil áldozatokról
egy szó sem esik. A tanárok számára készített útmutató a megszállás
szükségességét hangsúlyozza Szaddám Huszein eltávolítása érdekében, de
elfelejti megemlíteni, hogy az ENSZ nem támogatta az
akciót.
Arra a kérdésre, hogy a védelmi
minisztériumnak miért kell egyáltalán iskolai anyagot készítenie,
Sinnott azt mondta, neki nincs kifogása ellene mindaddig, amíg az anyag
pontos, felelősségteljes és az eseményeket többféle szemszögből mutatja
be. A pedagógusszövetség ezért panaszt nyújtott be Ed Balls oktatási
miniszterhez, aki a tiltakozást továbbította a védelmi minisztériumhoz.
„A védelmi minisztérium tervezete nem tesz eleget az „ellentétes
vélemények árnyalt ábrázolása” előírásnak, így fennáll a veszélye, hogy
az 1996-os oktatási törvény 406. bekezdésébe ütközik. Nincs kétségem
afelől, hogy a szövetség tagjai nem fogadnák el tényként a tanári
útmutatóban, illetve a tanulói feladatlapon olvasható állításokat”
– írta Sinnott beadványában.
Sinnott arra is
felhívta Ed Balls figyelmét, hogy a Felsőbíróság (High Court) egyik
bírája korábban olyan ítéletet hozott, hogy az Al Gore, korábbi amerikai
alelnök védnöksége alatt készített „Kellemetlen igazság” (An
Inconvenient Truth) című film nem használható az iskolákban tanári
magyarázat nélkül.
A védelmi minisztérium szóvivője
azt mondta, hogy a minisztérium előzőleg konzultált az érintett
szervezetekkel, bár azt is hozzátette, hogy a terv főleg az internetről
származó forrásokra támaszkodott, amelyek kiválasztása tetszőleges volt.
„Az anyag készítése során kikértük a tanárok és diákok véleményét. Az
iskolai visszajelzések igen bizatóak voltak. A pedagógusok és a tanulók
egyaránt úgy vélték, hogy az anyagot jól lehetne használni az oktatás
során. Örülünk, hogy kapcsolatba kerültünk a NUT-tal, válaszolni fogunk
nekik” – mondta a szóvivő.
A NUT tagjai
aggodalmukat fejezik ki amiatt is, hogy a hadsereg iskolai toborzásai
során csak a katonai hivatás szép oldalait, az egzotikus
országok megismerését hangsúlyozza, és egyáltalán nem említi, hogy
tulajdonképpen emberek megöléséről van szó. „A toborzóanyag megtévesztő
marketinget alkalmaz, dicsőíti a háborút, miközben fontos információkat
hallgat el, és egyáltalán nem hangsúlyozza a katonai karrierrel
együttjáró kockázatokat és felelősséget” – írta egy független
értékelés. „A toborzóanyag a különleges életvitelre helyezi a hangsúlyt,
és egy szóval sem említi, hogy a katonai lét emberöléssel is jár. Nem
ad reális és árnyalt képet arról, mit is jelent a hadseregben
szolgálni” – mondta
Sinnott.