Jövő
héttől fogva az angol diákok a királyok és királynők mellett a
rabszolga-kereskedelemről is tanulni fognak. A curriculum-kiegészítés
célja az, hogy az emberek tisztában legyenek az etnikai kisebbségek
szerepével, életével, kultúrájával. (Forrás: [origo])
Az új tanév kezdetével a középiskolások már nem csupán
a birodalom dicső történetéről, de a rabszolgaságról, annak
eltörléséről és az ebben szerepet játszó reformerekről is tanulnak majd.
Megemlítik majd, többek között William Wilbeforce parlamenti képviselőt
is, aki a rabszolgaság megszüntetése mellett kampányolt. A tananyag
megváltoztatásának az a célja, hogy a diákok megtanulják értékelni az
őket körülvevő multikulturális társadalmat.
Az
órákon szó esik majd arról is, milyen kapcsolatban áll a rabszolgaság
kérdése a nők emancipációjával és a faji szegregációval, de megemlítik
majd az amerikai történelem jelentős afrikai-amerikai alakjait, akik
szerepet játszottak a felszabadítási mozgalomban.
Tizenegytől tizennégy éves korig a diákok tanulnak majd
ugyan a brit birodalomról is, valamint annak tengerentúli
gyarmatokra gyakorolt hatásáról. A tanterv megváltoztatásáért felelős
hivatal reményei szerint azonban szeptembertől fogva nagyobb hangsúlyt
kap majd a gyarmati uralom alatt élő afrikai országok, és a fekete
kontinens muzulmán birodalmainak históriája.
Mick
Waters, a hivatal vezetője szerint a felújított curriculum szélesíteni
fogja a diákok látókörét. „A fekete történelem nem csupán a
rabszolgaságról szól – annál sokkal több tartalmat hordoz. Fontos, hogy
azt is tudják a diákok, mivel járultak hozzá az afrikai és ázsiai népek a
történelemhez, kultúrához. A fiatalok így jobban átlátják majd az őket
körülvevő multikulturális társadalmat, és könnyebben megtalálják majd
helyüket benne.”
Michael Gove, az angol ellenzék
oktatási szakértője azonban nem ért egyet a tananyag összeállítóival.
Korábban többször megkérdőjelezte, miért említik meg például
Wilbeforce-ot, ha olyan politikusok, mint Sir Winston Churchill
kimaradtak a tantervből. A hivatal felelősei erre reflektálva elmondták,
a második világháború már így is fontos része a történelem
curriculumnak, és a tanárok bizonyára maguktól is rájönnek: a jeles
államférfi nevének említése nélkül nem tudják megtanítani a korszak
történelmét. A két világháború és a holokauszt oktatása már eddig is
kötelező volt, és ezután is az lesz.