Az
amerikai vezetőknek már egy ideje nem okoz gondot megállapítani
mindennapi életünk legkülönbözőbb tevékenységeiről és eszközeiről, hogy
azok olykor veszedelmes fegyverekké válhatnak a terroristák kezében. Az
utóbbi időben az online játékok kerültek a figyelem középpontjába.
(Forrás: Techline)
Persze ha őszinték akarunk
lenni, beláthatjuk: a CIA és egyéb nemzetbiztonsággal foglalkozó
hivatalok ez irányú érdeklődése érthető, hiszen ezekben a virtuális
társadalmakban több millió ember zsúfolódik össze, a világ
minden tájáról, többnyire mindenféle kontroll és ellenőrzés nélkül.
A csevegőszolgáltatásokat és fórumokat már évek
óta ellenőrzik és szűrik az USA ezzel foglalkozó hivatalai, sőt, vannak
fórumok és csetszobák, amelyeket többen is monitoroznak, így
előfordulhat, hogy egy-egy beszélgetést az FBI is figyel (ők főleg a
pedofilokra és az adathalászokra érzékenyek), valamint a nemzetbiztonság
is (ők pedig a terroristák miatt). Amellett, hogy a helyzet, mint
említettük, érthető, időnként azért groteszkbe hajlik – nem véletlen,
hogy vicc is született erről az internetezők között, miszerint MSN-en a
„Lolita” nevű csetszobában három ember beszélget: egy CIA-s, egy FBI-os
és egy magát 13 éves kislánynak kiadó rendőrnő.
A
legújabb vizsgálandó célpont az online játékok igen terjedelmes világa,
összességében (az ázsiai piacot is beleértve) több százmillió
felhasználóval. Természetesen a sajtóban a legnépszerűbb „nyugati”
online játék, a tizenötmillió játékost magába foglaló World Of Warcraft,
(WoW) és a vele kapcsolatos hírek a
leghangosabbak…
Attól persze nem kell tartanunk,
hogy a CNN arról közvetít majd, hogy az egyik ork klán megrohanta a
Pentagont, de a biztonsági szakértők által prezentált lehetséges
összeesküvés majdnem ennyire abszurd. Dr. Dwight Toavs, a Pentagon által
pénzelt National Defense University előadója egy konferencián egy, a
WoW-on kivitelezhető összesküvés mintát mutatott be. Eszerint a
játékosok a WoW chatrendszerén belül beszélik meg a támadás helyét,
idejét és módját, rendkívül elmés, a játékból kölcsönzött fedőnevekkel.
Eszerint a Keep (erőd) a Pentagon, a Dragon Fire Spell
valamilyen új típusú fegyver, a csata időpontja a támadás időpontja, a
várható zsákmány összege pedig azt mutatja meg, hogyan kell a Warcraftos
térképet Washingtonéval összeegyeztetni.
Huhh,
ezt valószínűleg sehogyan máshogyan nem lehet megoldani, például egy
egyszerű chatprogrammal vagy netán egy apróhirdetéssel, ahogy az még a
régi szép időkben történt – mondják az elmélet ellenzői, és ebben van
némi igazság. Egy több (tíz, esetleg száz) embert tömörítő „vállalkozás”
esetében az apróhirdetés és a csetelés már nehézkes – ellenben az
online játékokban rengeteg interaktív és multimédiás lehetőség van a
terroristák számára. Miféle lehetőségek? Lássuk…
A
csetszobákkal ellentétben az online játékokban mindig van térkép,
amelyen koordináták is vannak. Lehet „csapatmozgásokat” gyakorolni a
szóban forgó térképen, koordinátáról koordinátára haladva – jelen
esetben pedig tökmindegy, hogy a 27,65-os ponton a játékban ugyan egy
Törpe erőd található, az „overlay” térképen pedig mondjuk egy
washingtoni kórház. Az interneten kering is erről egy „példa” (lásd
alant): egy kis ügyeskedéssel, a WoW-beli „Wetlands” területének térképe
és Seattle területe igen hatásosan egymásra illeszthető – olyannyira,
hogy a Wow-ban található főút és a Seattle felé vezető 4-es főút
tökéletesen fedi egymást…