Ne
csökkentsék aránytalanul a történelemtanári képzés felvételi
keretszámait a továbbiakban más képzési területekhez képest,
biztosítsák, hogy a mesterképzéseken a hallgatók száma ne menjen a
minőség rovására, továbbá állítsák vissza az OKTV szakmai presztízsét –
többek között ezt kérte a Történelemtanárok Egylete az illetékesektől
hétvégi konferenciájuk után. ([origo], MTI)
„Ajánlásainkban több fontos kérdésre hívtuk fel a
figyelmet” – fogalmazott Miklósi László, a Történelemtanárok
Egyletének vezetője. A konferencián, melynek elsődleges témája
a reneszánsz volt, szó esett az aktuális kérdésekről is.
A szervezet az oktatási tárcának és a Magyar Rektori
Konferenciának azt javasolja, a jogszabályi keretek között biztosítsák a
történelem szakos főiskolai, valamint történelem alapszakos
végzettséggel rendelkezők részére, hogy továbbra is legyen lehetőségük
lakóhelyükhöz közel bejutni a történelemtanári
mesterszakra.
A történelemtanári mesterszak, valamint
a történelem alapszak felvételi keretszámainak megállapításakor
fokozottan ügyeljenek a szakmai színvonal és a minőség megőrzésére,
valamint a felvételi keretszámokat a továbbiakban más képzési
területekhez képest aránytalanul ne csökkentsék – olvasható az ajánlások
között. „Nagyon fontos, hogy a minőség ne menjen a mennyiség rovására.
Ebben nagy a felelőssége a felsőoktatási intézményeknek, hiszen nem
mindegy, hogy milyen képességű, felkészültségű emberek kapnak diplomát,
és tanítják majd gyermekeinket.”
Az
Országgyűlés Oktatási Bizottságához és az Oktatási Minisztériumhoz
intézett ajánlások között az szerepel, törekedjenek arra, hogy a
tanításnál elvárható tartalmi és módszertani megújulás érdekében minden
iskolában biztosítsák a technikai és osztálylétszámbeli feltételeket. A
multimédiás taneszközök interaktív használata megköveteli a kiscsoportos
munkát, ami maximum húsz fős tanulócsoportot jelent. Kezdeményezik
továbbá, kapjanak költségvetési prioritást a közoktatási rendszerben
jelenleg dolgozó pedagógusok szakmai megújulását támogató
továbbképzések.
A szervezet a Magyar Felsőoktatási
és Akkreditációs Bizottságnak azt ajánlja, vegyék figyelembe, hogy a
történelemtanári mesterszakot indítani kívánó intézmény milyen további
(első és második) szakképzettséget tud hallgatói számára felkínálni,
valamint a történelemtanári mesterszakot akkreditált intézmények számára
igyekezzenek biztosítani a hon- és népismeret-tanári illetve az ember-
és társadalomismeret-tanári szakképesítést adó szakok indítását
is.
A konferencia résztvevői ajánlásaikban külön
felhívták a figyelmet az OKTV-k (Országos Középiskolai Tanulmányi
Versenyek) presztízsének emelésére. A dokumentum arra kéri az
illetékeseket, tegyék lehetővé, hogy a tehetséges diákok színvonalas,
tartalmilag megújult tanulmányi versenyeken mérhessék össze
felkészültségüket, továbbá hogy a történelem OKTV országos döntőjébe
bejutott diákok teljesítményét maximális pontszámú emelt szintű
érettségi vizsgaként ismerjék el.