A
kamaszokat megcélzó reklámok szemérmetlenül építenek a szülők
kijátszására. (Forrás: Heti Válasz)
A kölkök titkos foltot ejtenek az inggalléron, de a
mama becsületét megmenti az intelligens mosópor. Áldozatkész apuka
facsar gyümölcslevet csemetéinek kora reggel, akik hálából kiröhögik, és
a dobozos üdítőből töltenek. A kamaszokat megcélzó reklámok
szemérmetlenül építenek a szülők kijátszására.
„Szigorúan tilos lerombolni azt a tekintélyt, ami
normakövetővé teszi a gyerekeket” – figyelmeztetett Ranschburg
Jenő gyermekpszichológus a Szonda Ipsos Kid.comm című kutatása kapcsán. A
8-14 éves jövőbeni vásárlók életmódját, kommunikációs és
médiafogyasztási szokásait vizsgáló felmérésből kiderül, hogy a
korosztály 16 százaléka véleményvezér, tudatos médiafogyasztó, jelentős
mobilhasználó, és sűrűn beosztott napirendje van. Más családok
beruházásait is befolyásolják, mivel ők diktálják a divatot; tudják,
melyik a menő márka, hol sikk nyaralni. A hangadók 8-9 éves korukra
gyakran a családban is vezetővé válnak.
„Ezáltal
megszűnik az az alapvető, ősi norma, hogy a szabályok a szülőktől
érkeznek. A gyerekek a reklám hatására beleszólhatnak a család
megélhetésébe, és így olyan gondokba nyernek bepillantást, amitől távol
kellene őket tartani, mert kis felnőtté válva elveszítik az úgynevezett
középső gyerekkort” – kommentálta a megállapításokat
Ranschburg.
A magyar kamaszok havi átlag 3300
forintnyi zsebpénzt költenek, vagyis – a korosztály 830 ezer
fős népességét tekintve – 32 milliárd forint sorsáról döntenek.
A családi költségvetésre gyakorolt közvetett hatásuk is számottevő: 82
százalékuk véleményét veszik figyelembe ruhavásárláskor, 71 százalék
szól bele az élelmiszer, 51 százalék a mobiltelefon beszerzésébe, de
harmaduk még a családi autó kiválasztását is
befolyásolja.