A diákok
és szülők többségének nincs választása, a gyerekek eleve esélytelenül
kerülnek be a rendszerbe. (Forrás: ATV)
Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal által
összeállított Zöld könyv megállapításai nem használhatók fel azonnali
politikai célokra, inkább hosszú távú stratégia alapját jelentik –
mondta A.Z. Ábrának Herczog Mária, a Zöld könyv egyik szerzője. Az
Eszterházy Károly Főiskola docense abban látja a legnagyobb problémát,
hogy nemcsak a társadalom, hanem az iskolarendszer is szétszakadt, a
diákok és szülők többségének nincs választása, és a gyerekek eleve
esélytelenül kerülnek be a rendszerbe.
Ádám György akadémikus megerősítette, hogy vannak bajok
a közoktatásban, de ő nem látja katasztrofálisnak a helyzetet. A
tanuláskutató rámutatott: egész Európa és Amerika a közoktatás
nehézségeivel küzd, hogy lépést tudjon tartani a munkaerőpiac változó
igényeivel. A megoldás szerinte a leszakadás megakadályozásában és a
korszerű, a képességek és készségek fejlesztésére épülő oktatásban lenne
kora gyerekkortól.
Tölli Balázs, a
soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum igazgatója a tanárképzés
megerősítését emelte ki a feladatok közül, hogy alkalmas, elhivatott,
felkészült szakemberek kerüljenek a pályára, akik a gyerekek érdekeit
tartják a legfontosabbnak. A pedagógus komoly akadálynak tartja a
nehézkes intézményrendszert, amelyre szerinte „sokan rátelepedtek”, és
„élősködnek rajta”. Példaként felhozta, hogy hatástanulmányok nélkül
indultak reformok a közoktatásban, amelyek a „forrásoldalt maximálisan
kihasználják”, de megállnak félúton.