Matematikából
és természettudományból is a világ élvonalába tartoznak a magyar
fiatalok – derül ki a TIMSS 2007-es felméréséből.
A negyedikes és nyolcadikos diákok képességeit
összehasonlító méréssorozat eredményeit ismertette Csillag Márta az
Oktatási és Kulturális Minisztérium Közoktatási Főosztályának
főosztályvezetője.
A TIMSS (Trends
in International Mathematics and Science Study – Nemzetközi Matematika
és Természettudomány Vizsgálat) négyévente végzett felmérés, amely a
negyedik és nyolcadik évfolyamos tanulók matematikai és
természettudományi képességét vizsgálja. 2007-ben összesen 59 ország és 8
kiemelt oktatási rendszer tanulóinak teljesítményét hasonlították
össze, mintegy 425 ezer diák részvételével. A magyar diákok a felmérés
mind a négy területén az átlag felett teljesítettek, három területen
pedig a legjobbak között szerepeltek – számolt be a vizsgálat
eredményeiről Csillag Márta.
A
természettudományok területén a tízéves diákok a kilencedik helyen, a
tizennégy évesek pedig az előkelő hatodik helyen végeztek. „A negyedik
évfolyamosok eredményére két okból is büszkék lehetünk” – hangsúlyozta
Csillag Márta. Egyrészt Magyarország egyike annak a nyolc országnak,
ahol a negyedik évfolyamos diákok eredménye folyamatosan javult az első
felméréshez képest. Másrészt a legjobb eredményt az ismeretek
alkalmazását igénylő feladatoknál érték el a diákok – folytatta a
főosztályvezető.
A nyolcadik
évfolyamos diákok kimagasló eredményét a TIMSS-felmérés hivatalos
bostoni sajtótájékoztatóján is kiemelték. Kizárólag a távol-keleti
országok diákjai előzték meg a magyar fiatalokat, az európai országok
közül ők bizonyultak a legjobbaknak.
Matematikából a magyar tanulók negyedik és nyolcadik
évfolyamon is jobban teljesítettek a nemzetközi átlagnál. Tízéves
diákjaink sajnos nem jutottak az első tíz közé, a tizenötödik helyen
végeztek, de így is átlag feletti eredményt értek el. Hasonló pontszámot
szereztek, mint Svédország és Anglia. A tizennégy éves tanulók
matematikából is a világ legjobbjai közé tartoznak, csupán öt ország
előzte meg őket. Hozzánk hasonló eredményt három ország – Anglia,
Oroszország és az Egyesült Államok – ért el, negyven ország pedig
gyengébben szerepelt.
A
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) szakmai
alapon szerveződő méréssorozat, amely négyéves ciklusokban a 4. és 8.
évfolyam végén vizsgálja a diákok matematikai és természettudományi
tudását a világ számos országában. A TIMSS az IEA (International
Association for the Evalution of International Achievment) vizsgálata. A
nemzeti kutatóintézetek és kormányhivatalok együttműködésén alapuló
független nemzetközi szervezet 1959 óta végez nemzetközi összehasonlító
vizsgálatokat. A TIMSS méréssorozat négy cikluson van túl (1995, 1999,
2003, 2007), és már készítik elő az ötödik, 2011-es
vizsgálatot.
A
TIMSS 2007 mérésben a világ minden részéről összesen 59 ország mintegy
425 ezer diákja vett részt. A 4. évfolyam eredményeit 37 ország és 7
kiemelt oktatási rendszer adatai alapján elemezték, közülük 13 ország
először vett részt a TIMSS-vizsgálatban. Összesen 183 150 diák írta meg a
4. évfolyam tesztjét. A 8. évfolyam vizsgálatához 50 ország és 7
kiemelt oktatási rendszer adatai állnak rendelkezésre. Tíz ország
először vett részt a felmérésben, melyet összesen 241 613
tanuló írt meg.