Felhívás közoktatási intézmények részére innovatív tanulási környezet bemutatására
2009. február 5. csütörtök, 0:00
A
programban való részvétel nem jár anyagi támogatással, de az
intézménytől sem igényel anyagi ráfordítást. A jelentkező intézményektől
az OECD csupán szakmai nyitottságot és együttműködést vár el (pl.
kérdőív kitöltését, esetleg szakértői látogatás fogadását).
Az OECD nemzetközi szervezet Oktatási
Kutatások és Innovációk Központja (CERI) egy induló projekt keretében
több országban gyűjti az innovatív tanulási környezet figyelemre érdemes
eseteit, hogy a tapasztalatokat megismertesse a szélesebb szakmai
közönséggel és az oktatáspolitikusokkal. Az elkészítendő esettanulmányok
alapján a legfontosabb célkitűzés annak végiggondolása, hogy miként
válhatna minél több oktatási intézmény innovatív tanulási
környezetté.
A programban való
részvétel nem jár anyagi támogatással, de az intézménytől sem igényel
anyagi ráfordítást. A jelentkező intézményektől az OECD csupán szakmai
nyitottságot és együttműködést vár el (pl. kérdőív kitöltését, esetleg
szakértői látogatás fogadását).
A
kiválasztott intézmények egy szakmai hálózat részévé válhatnak.
Bemutathatják újító megoldásaikat, és kapcsolatba kerülhetnek a projekt
révén hasonlóan újító hazai és külföldi
intézményekkel.
A projektben való
magyar részvételt az ELTE Neveléstudományi Intézete koordinálja, az
Oktatási és Kulturális Minisztériummal együttműködve. 2009.
május-júniusban egy hazai szemináriumot tervezünk a
projektről.
Mit jelent az innovatív
tanulási környezet?
A tanulási
környezet itt nemcsak az intézmény fizikai környezetét jelenti, hanem
magában foglalja a tanulók tanulását, fejlődését támogató összes
környezeti tényezőt (pl. együttműködő szereplőket, társas kapcsolatokat,
tanulásszervezési formákat, taneszközöket, tantervi tartalmakat,
értékeket stb.)
Milyen
kritériumoknak kell megfelelni a
jelentkezéshez?
Az innovatív tanulási környezet 3-19 évesek tanulási
szükségleteit elégíti ki. Nem szükséges, hogy ezt a korosztályt teljesen
lefedje, és idősebb vagy fiatalabb korcsoportok is jelen lehetnek a
tanulási környezetben.
Az innovatív tanulási környezet tudatosan eltér az
általános és szakmai oktatás hagyományos megközelítéseitől annak
érdekében, hogy a tanulók tanulási igényeire minél jobban tudjon
válaszolni.
A tanulási környezetnek az optimális tanulás és
fejlődés lehetőségeit a kognitív, metakognitív, szocio-emocionális
területeken is meg kell
teremtenie.
Az innovatív tanulási környezet a tanulók tanulási és
nevelési szükségleteinek széles körét célozza meg, nem csak egy-egy
speciális tudásterület vagy képesség
fejlesztését.
A tanulási környezet nem épül olyan mértékű tandíjra,
hogy az korlátozná átültetését a közoktatás tágabb
rendszerébe.
Az innovatív tanulási környezet nemcsak egy vagy néhány
innovatív szakember karizmáján és elkötelezettségén múlik, hanem széles
szervezeti alapja van, ami fenntarthatóságot ígér még akkor is, ha a
tanulási környezet viszonylag
új.
Az
innovatív tanulási környezet egy olyan tanuló szervezet, amely
formálisan vagy informálisan értékeli a saját gyakorlatát annak
érdekében, hogy saját folytonos fejlődését
biztosítsa.
A felhívásra való jelentkezésnek tartalmaznia kell a
következő elemeket:
Az intézmény pontos nevét és címét. A projekt
kapcsolattartójának nevét,
elérhetőségeit.
Egy rövid indoklást: miért tekinthető az intézmény az
innovatív tanulási környezet egy példájának? Hogyan válaszol az
intézmény a 21. századi
kihívásokra?
Annak rövid bemutatását, hogy milyen tapasztalati
tények, adatok (indikátorok) igazolják a kitűzött célok, eredmények
elérését?
Az intézmények jelentkezését 2009. február 18-ig várja
az Oktatási és Kulturális Minisztérium. Kapcsolattartó: Limbacher László
szakmai főtanácsadó, OKM EU Kapcsolatok Főosztálya. (Telefon:
1-473-7300)
A jelentkezés
beküldendő elektronikusan (e-mail: laszlo.limbacher@okm.gov.hu)
és egyidejűleg postán (1055 Budapest, Szalay u. 10-14.) vagy faxon
(1-302-0036) a kapcsolattartónak címezve.